Siljan News logo
Annons
Mats Målare anländer med Atle, foto Anders Karlsson.

”Båten har jag renoverat helt, den är troligtvis 100 år gammal och det tog femton år att göra klart den.”

Om man frågar nån kring Siljan om de kan säga någon som älskar båtar, då blir det med största sannolikhet, Mats Enkler till svar. Under tisdagen på Classic Car Week arrangerade Siljans Veteranbåtklubb en träff i mynningen av Enån i Rättvik.

Ett femtontal båtar slöt upp i skiftande slag. Från början var det osäkert om det skulle bli något på grund av regn. Solen sköt igenom molnen och undan för undan anslöt sig båtarna. Snart vart det fullt på bryggan varvid man fick plocka om med båtarna så att alla skulle få plats.

Idén till det hela fick Mats när han lärde känna några vid Rättviks båthamn på andra sidan vattnet invid Riksväg 70. De provade med att starta där, för att sen flytta till nuvarande plats.

Annons
Mats Enkler tillsammans med Roland Larsson, ordförande i Siljans veteranbåtklubb, som skojar med Mats att han tittar ned på honom Foto: Anders Karlsson.

 

Motorvarpbåten Fina Lina som för snart sjuttio år sedan bogserade timmer i älvarna i Värmland, foto Anders Karlsson.

Båtar av skilda slag var det verkligen. Från större ångbåtar till motorvarpbåtar för timmerflottning och vackra mahognybåtar. Ett hade dom dock gemensamt, ägarna var verkliga entusiaster som älskar att mecka med dem.

Per med sin båt, Christina, lägger till, foto Anders Karlsson.

Ola Karlehag med sin Ruby Babe, Mahogny racer var först på plats berättar.

— Båten har jag renoverat helt, den är troligtvis 100 år gammal och det tog femton år att göra klart den.

Ola Karlehag med sin Ruby Babe med dubbelkilskrov, foto Anders Karlsson.

Strax efter honom anländer David Carlberg med sin mellanstora ångbåt, Linden. Även den är drygt 100 år gammal och helt nyrenoverad.

David Carlberg, Rättvik med sin hundra år gamla båt, foto Anders Karlsson.

Men en av de vackraste båtarna som lägger till vid bryggan är Roland Brandts båt, även den en ångbåt. Men till skillnad mot de andra har han själv byggt hela motorn, allt utom pannan. Den glider in alldeles ljudlös och hela motorn gnistrar i vacker koppar.

Roland Brandt, Bjursås med dotter, foto Anders Karlsson.
Motorn på Roland Brandts båt har han konstruerat och byggt själv, foto Anders Karlsson.

Strax efter kommer Mats Enkler i vad som kan liknas vid en Criss Craft båt från trettiotalet.

— När jag byggde den gjorde jag alla delar här och där, på olika företag. Skissade detaljer och digitaliserade. Men det är ingen Criss Craft, utan en Sold Craft. Den är mestadels byggd på Sollerön och på dalmål heter det Sold.

Annons
Mats Enkler med sin hembyggda Sold Craft, foto Anders Karlsson.

En sak har dom alla gemensamt, de gillar att prata om detaljer och renoveringar. Hur dom löst en massa olika problem.

Aktern på Mats Enklers Arwen, med en tydlig markering att det är en Sold Craft och inte en Criss Craft, foto Anders Karlsson.