
”Redan första dagen fick jag tankar på vad man skulle kunna utveckla”
Sedan mitten av augusti har Niklas Rainer jobbat som ny alpin chef på Orsa Grönklitt. I den rollen ser han många möjligheter att utveckla verksamheten.
— Jag har varit i slalomsvängen länge, senast i Svenska Skidförbundet. Så när jag fick frågan kändes det som en ny utmaning och det ska bli spännande med att utveckla och forma den alpina åkningen här, berättar Niklas.
Redan förra året beslutade man att satsa många miljoner på att utveckla Orsa Grönklitt i och med att man tog över det som tidigare var rovdjursparken. En satsning som kommer att pågå till nästa år.
— Nu gäller det att sätta sig in i vår alpina produkt. Vad som finns, vad som fungerat bra och vad vi behöver satsa på, plus även lära känna alla medarbetare berättar Niklas.
Redan i år kommer det flera nyheter. Bland annat Kanelbullen som är en helt ny upplevelse i skidbacken i Sverige, en uppblåsbar form som med hjälp av snö och pistning skapar en bana likt en kanelbulle. Här kan skidåkare oavsett nivå testa något nytt och spännande, som avslutas i en skidtunnel.
En annan nyhet är att de 1,2 kilometer långa skidbackarna som öppnade förra vintern i det gamla rovdjursparksområdet breddas och snösäkras.
— Det är en spännande nyhet sedan förra året, det byggs ju inte så många nya backar i Sverige. Långsiktigt kan man även titta på och utveckla fler områden här, berättar Niklas och fortsätter.
— Snowparken blir mer levande med nya features, oavsett om du vill testa din första box eller sätta en ny trickkombination. Nytt för i år är att man även kan åka på röd nivå. En snowpark på röd nivå innebär en bana med svårare och mer avancerade hinder, som hopp och rails, som kräver erfarenhet och god teknik för att kunna åkas säkert. Dessutom ger den nya belysningen kvällsåkning möjlig. Något jag tror Orsaborna kommer att uppskatta.

På Orsa Grönklitt kan man idag köpa kombikort för både utförsåkning och längdåkning.
— De är en bra produkt, vi vill gärna fånga upp besökare från Mälarområdet och då kan det passa för familjer där man väljer det man vill göra. Grönklitt har ju satt sig på kartan när det gäller längdskidåkning. Nu vill vi även göra det med den alpina delen, berättar Niklas och fortsätter.
— Redan första dagen fick jag tankar på vad man skulle kunna utveckla. Men sen handlar det ju ytterst om kostnader och långsiktiga investeringar. Men kortsiktigt nu är att utveckla det vi har och få gäster som är nöjda med den produkt dom får.
En annan nyhet för i år är bygdekortet alpint, för boende i Orsa, Mora och Älvdalen.
— Vi vill skapa möjligheter för att inte bara få de som stannar kvar utan att vi också kan få hit fler dagsgäster. Vi har ju även fått belysning i både snowparken och den intilliggande pisten Bananen, så vi räknar med att kvällsåkning ska locka många hit i år, berättar Niklas.

En annan grupp åkare är de som håller på med snowboard. Där kan man se ett ökande intresse.
— Snowboard är något jag tittar på. Hur man ska utveckla den parallellt med skidor, så att man får en bra produkt även för dem, berättar Niklas.
Under sina aktiva år berättar Niklas att han säkert besökt omkring tusen skidbackar, något han tar med sig i sin nya roll.
— Det är en erfarenhet jag kommer att ha nytta av, jag kan fundera på de ställen jag varit på. Vad har fungerat på andra platser och vad har varit mindre bra. Hur backar kan se ut och vad man kan skapa av berg som inte är så stora, berättar Niklas.
En produkt som Niklas även tittar på är att arrangera tävlingar.
— Vi har ju Orsa cup som var i våras. Den vill vi utveckla ytterligare. Där kommer vi även att titta på om man kan starta upp och skapa nya tävlingar som lockar åkare. Generellt vill jag att vi ska skapa flera event i olika former.
— Förra helgen hade vi ett enduroevent. Det var första gången vi hade det och det vart väldigt lyckat. Det var ganska många som deltog trots att det var första gången. Så där kan man definitivt titta på hur vi ska kunna utveckla liknande event, avslutar Niklas.