Siljan News logo
Annons
Glada pojkar från Orsa i storstaden; Julius Aspman och Isak Lysfoss. Foto. Privat

Överraskande silver till ”Hej, vi har flyttat till Orsa!”

Det blev ett minst sagt överraskande silver till ”Hej, vi har flyttat till Orsa!”.

Det när Swedish Content Awards 2025 arrangerade sin gala på Södra Teatern i Stockholm.

Bland de stora drakarna kom det lilla produktionsteamet från Orsa på delad andra plats.

— Det var ju stort att enbart bli nominerad. Vi åker till galan, vi får se vad det blir och så får vi faktiskt silver bland alla dessa bidrag som håller toppklass, säger en lyrisk Isak Lysfoss när vi dagen efter galan får en pratstund med honom.

Tillsammans med filmaren Julius Aspman representerade Isak på galan det lilla produktionsteamet från Orsa med det stora hjärtat.

Annons
Här är det glada gänget bakom filmerna; ”Hej, vi har flyttat till Orsa”. Programledaren och projektledaren Isak Lysfoss, näringslivsutvecklare Linn Löfman och det två filmarna Julius Aspman och Hans Montelius. Tyvärr kunde halva teamet från Orsa inte medverka under galan. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Med i teamet, men som inte kunde närvara vid galan, ingår förstås Hans Montelius, även han filmare. Plus Linn Löfman, från Orsa kommun, som varit med och tagit fram idéer till filmerna och som gav de tre grabbarna uppdraget att göra tre filmer som skulle kunna locka folk att flytta till Orsa.

— Det här är ju Isaks bebis. Det är han som varit projektledare, han har gjort research och kollat upp allt. Jag tänkte innan; ”Javisst, man kan bli nominerad bland 100 andra, men det säger egentligen ingenting”. Men här blev vi nominerad till de fyra som fick vara med i finalen och det är ganska coolt. Sedan att vi fick silver…

Det är nästan så att Julius knappt finner ord, trots att han annars är pratglad. Men det här är stort, så de som ligger bakom ”Hej, vi har flyttat till Orsa!” knappt kan förstå. De som tilldelades guld i kategorin Offentlig sektor & Samhällsinformation fick gå upp på scenen och ta emot folkets jubel; Ruset 2 (IQ-initiativet) – Abby World.

Mikaela Friström medverkade i filmerna som ska locka folk att flytta till Orsa. Här kör hon vattenskoter till det flytande hotellet medan produktionsteamet fick ta sig dit med kanot. Foto. Julius Aspman/Hans Montelius

Julius berättar att när namnen på alla som jobbat med produktionen till det vinnande bidraget presenterades var det en väldigt lång lista. Till skillnad mot Orsas lilla team på fyra personer, förutom då de medverkande i filmerna som gjorde så fin reklam för Orsa; Mikaela Friström (hemvändare), Olle Vixner (hemvändare) och Tove Njåstad (nyinflyttad till Orsa).

— Så kul att vi fyra personer i produktionsteamet kan mäta oss med det stora hajarna. Vi trollade med knäna och gjorde det nästan lika bra som de som vann, som säkert hade en mångmiljonbudget att jobba med. Det visar att man kan komma långt med hjärta och hjärna, konstaterar Julius.

Isak, som hade sin fru Jenny med sig, och Julius kom till galan utan några större förhoppningar på att prisas. Ett fint diplom hade man genom nomineringen redan säkrat då man var bland de fyra finalisterna. Aspman hade dock en liten dröm, berättar han.

— Jag sa innan att silver hade varit perfekt för mig. Man är ju lite påverkad av Jantelagen och jag vill helst stå lite i skuggan.

Julius och Hans filmar Olle Vixner och Eva Olander när duon pratar Ossmol. Foto. Isak Lysfoss

När det var dags att utse vinnaren i Orsafilmernas kategori var pulsen hög, medger Julius. Det var bara det vinnande bidraget som fick gå upp på scenen.

— När man fick se vinnarna stå på scenen, så tänkte jag att det hade nog också varit roligt ändå att stå där i rampljuset, säger han med ett skratt.

Aspman berättar att det var en chansning teamet tog när man spånade fram idéerna till ”Hej, vi har flyttat till Orsa!”

— I dag när det ska vara så snabba klipp, så var vi fundersam om det skulle hålla med tre filmer om 20 minuter vardera. Därför är det kul att det format av relationsskapande filmer vi gjorde där vi får följa tre personer i vardagen, att det uppmärksammas på det här viset.

— Det var en chansning vi gjorde, men det visar att hjärta och hjärna kan konkurrera med mycket större ekonomiska projekt. Det känns verkligen kul för mig, jag gillar såna projekt, säger en glad Julius.

Annons
Julius Aspman i sin fina Orsadräkt, samt Jenny och Isak Lysfoss. Foto. Privat

Lika glad är förstås Isak Lysfoss, projektledaren, som också tog initiativet att skicka in bidraget till Swedish Content Awards 2025. Det utan att egentligen veta vad det hela handlade om och än mindre visste han hur stort det här var när ”Hej vi har flyttat till Orsa!” (Orsa Kommun) – Lysfoss Advertising AB, blivit uttagen bland de fyra som fick vara med på galan på Södra Teatern under tisdagskvällen.

— Man åkte dit med stor ödmjukhet och Jantelag, vi var otroligt nöjda med att bara bli nominerad. Ett eventuellt guld skulle vara en bonus. Men så fick vi faktiskt silver, det bland alla andra bidrag som höll toppklass. Det är en expertjury som sitter där och bedömer, så det här är ett kvitto på att våra filmer också håller toppklass, det känns riktigt skönt, säger en sprudlande glad Isak.

Isak fick testa på mycket under inspelningen, här en kanottur med Tove Njåstad. Foto. Julius Aspman/Hans Montelius

Lysfoss tackar Orsa kommun för att han tillsammans med Julius Aspman och Hans Montelius fick det här uppdraget. Sedan kommer han till kärnan varför filmerna gjordes; Locka folk att flytta till Orsa.

Han berättar också om en undersökning man genomfört där folk fått tycka till om filmerna.

— En av frågorna gällde om man som Orsabo blivit mer stolt över att bo här efter att ha sett filmerna och det var majoriteten tiopoängare (högsta), som svarade att de fått ökad stolthet.

Sedan vet han själv om tre familjer som sett filmerna och som flyttat till Orsa.

— Jag kan inte säga att filmerna varit helt avgörande, men visst har filmerna spelat roll, det här kan ha varit sista pusselbiten för att flytta hit. Det här projektet har redan betalat sig i form av nya skatteintäkter och ända har filmerna bara legat på Youtube i ett halvår, säger en, med all rätta, stolt Isak Lysfoss.