Siljan News logo
Annons
Efter att ha drivit MD Trafikskola i snart 12 år ser Mats Döhlfors fram emot att ta det lite lugnare. Foto. Jörgen Wåger

”Någon gång måste man sätta stopp” – Orsa snart utan trafikskola

Efter närmare tolv år med MD Trafikskola har Mats Döhlfors bestämt sig för att trappa ner. Han säljer nu ut sina inventarier och någon gång i vår ser det ut som att Orsa står utan trafikskola.

— Den 12 maj 2009 startade jag MD Trafikskola och nu har jag kommit i den åldern då man ska ta det lite lugnare, motiverar Mats sitt beslut.

Han fyller 65 år i november i år, så det är inte långt tills han uppnår pensionärsåldern på ”riktigt”.

— Jag tänkte jag skulle börja trappa ner jag blev 63, men det blev inte så, konstaterar han.

— Visst hade jag kunnat fortsätta ett tag till, men någon gång måste man sätta stopp. Jag har inte tänkt hålla på lika länge som Karlsson som håller till i Sveg. Han är över 80 och jag tror han fortfarande driver sin trafikskola, säger Mats med ett skratt.

Annons
Många är det som övningskört med Mats Döhlfors på MD Trafikskola. Foto. Jörgen Wåger

Svegs Trafikskola drivs av Stig Karlsson och har så gjorts under väldigt många år. Stig är faktiskt pappa till en något mer känd Karlsson, han som går under namnet Kingen och som är en otroligt duktig pianist.

Vi kollade med Kingen om det stämmer att hans far fortfarande driver trafikskolan, trots sin höga ålder.

— Jodå, ”farsan” jobbar, 84 ”bast”, hälsade Kingen mellan repetitionerna inför fredagskvällens livestreamingspelning som han genomförde i Sundsvall.

Men att hålla på så länge var inget alternativ för Mats Döhlfors, även fast han trivts bra med alla elever som han under drygt tio års tid ”försökt lära lite trafikvett”.

— Jag kommer att sakna kontakten med alla elever. Det har varit mestadels yngre, men annars har det varit en blandad skara av alla åldrar.

— Jag har även kontakt med en del gamla elever och när jag ser dem brukar vi hälsa på varandra. Jag har svårt att komma ihåg namn, men jag känner ju igen alla till utseende.

Det är långtifrån bara Orsabor som sökt sig till MD Trafikskola.

— Man har haft många elever från andra orter, så man känner folk lite överallt. Så sent som häromdagen skickade en gammal elev från Furudal ett sms och jag hoppas att alla som hejat tidigare, fortsätter göra det även efter att jag slutat med det här.

Om ett par månader plockas skylten ner från MD Trafikskola. Såvida det inte kommer någon inom en snar framtid och tar över verksamheten. Foto. Jörgen Wåger

Och det finns väl ingen som helst anledning att inte göra det.

— Nej, nog tror jag det fortsätter. Att man blivit så tjenis med många, beror nog på att vi haft lite mer av en familjekänsla här. Det har inte varit någon massproduktion och jag har ställt upp och övningskört utanför ordinarie tid, som fredagskvällar, men även lördagar och söndagar.

Vi gjorde ett reportage när MD Trafikskola firade tio år och då berättade Mats om sina planer han hade från början, att starta en trafikskola och kunna ta det lite lugnare fram till pensioneringen.

Men inte blev det ”några lugna år” fram tills det var dags för pensionärslivet. Den planen sprack rejält, konstaterade han med ett skratt vid 10-årsjubileet.

— Visst trodde jag att idén skulle fungera när jag startade upp det här från grunden, men det har gått över förväntan, jag har haft att göra hela tiden.

Första året var Mats helt själv, men 2010 fick han hjälp av Birgitta Jansson. Duon hade tidigare varit kollegor.

— Det underlättade mycket när Birgitta började hos mig och där hon bland annat tog hand om bokningar.

Många är de elever som tagit sitt körkort med hjälp av MD Trafikskola.

— Vi har haft alla möjliga utbildningar, utom MC och tung lastbil.

Han försöker snabbt räkna fram hur många som han utbildat.

— 1200-1300 som tagit bilkörkort under de här åren, ett 40-tal på moped varje år och under de här drygt tio åren så har vi säkert haft handledarkurs för mellan 2000-2500.

Här ser vi mängder av de tackkort som tacksamma elever skickat till MD Trafikskola där man tackar för hjälpen på vägen mot körkortet. Bilden plåtad när trafikskolan firade 10 år. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Mats och Birgitta har sedan följts åt under alla år. Döhlfors har även haft körlärare anställd under olika perioder. Henrik Palmberg var ett tag anställd som körlärare och många hade säkert hoppats på att han skulle ta över stafettpinnen den dagen Mats kände att han fått nog.

— Jag hade planer på att ta över, men det blev inte så, kommenterar Henrik lite kort.

Därför håller Mats på att helt avveckla sin verksamhet. Under helgen har han loppis på möbler och annat som har funnits i de lägenheter som han haft till förfogande till elever som kommit utifrån och som behövt någonstans att sova.

— Jag har elever fram till mars, men jag tar inte in några nya, poängterar han.

Fordonen som Döhlfors har, tror han inte är några problem att sälja iväg.

— Jag har fem bilar, tre mopeder och en lätt motorcykel, en 150-kubikare, berättar han för eventuellt hugade spekulanter.

— Sedan får man gärna ta över hela verksamheten om någon är intresserad av det.

Även fast han lägger ner sin trafikskola, kanske han gör lite inhopp som bilskollärare på andra håll.

— Jag har fått lite förfrågningar, så det kanske jag hoppar på, men då bestämmer jag själv hur mycket jag ska jobba.

— Jag har även kört buss förr. Det skulle jag kunna tänka mig att göra igen, men det är inte aktuellt under coronapandemin.

Även om det inte skulle bli något inhopp på en trafikskola eller eventuell busskörning, så är det ingen större risk att han blir sysslolös.

— Jag har ett stort intresse av gamla bilar, sedan har jag ett hus i Håven där jag ofta brukar vara. En gång ”Håving”, alltid ”Håving”, säger han med ett skratt.

— Vi har även en förening i Håven som jag är engagerad i och huset på Berget där jag bor kräver också tid, så nog kommer jag att ha att göra konstaterar Mats Döhlfors.

Annons