
”En sten i stödets beklädnad har fallit ur”
Storåbron som går över Oreälven i Orsa, började renoveras 2024. Är nu efter ett omfattande arbete, snart klar för att öppnas igen. Bron som används som gång- och cykelväg kommer därefter enligt beräkningar kunna användas i uppemot 50 år.
Efter att kommunstyrelsen godkänt projektet 2023, så tog upphandlingsenheten tillsammans med samhällsenheten fram ett underlag för upphandling gällande renovering av bron. Den preliminära kostnaden för projektet beräknades till 18 miljoner.
I en utredning man gjort tittade man även på att riva den och bygga ny bro, men där bedömde man att kostnaden skulle bli högre. Man tittade även på om man kunde bredda den befintliga bilbron, något som inte gick att göra.
När sedan anbudstiden gått ut fanns det ingen som lämnat in något anbud.

— Eftersom vi blev förvånade över att inget anbud kommit in. Så ringde vi runt till de stora företagen och fick veta att de inte lämnat något anbud då tiden för när bron skulle vara klar var för snäv. De hade tolkat det som att den skulle vara klar 2024, berättar Anneli Wallin som är Trafikingenjör på Orsa kommun.
Efter att ha klargjort att den skulle stå klar till oktober i år, så fick man in ett anbud och projektet kunde påbörjas.
Storåbron som började byggas 1925 har varit i mycket dåligt skick. Och på kommunen har man tagit höjd på att den kanske skulle komma att kosta mer än budgeterat.
Att den har varit i behov av renovering har man kunnat se när man varit där. Men när man gjorde inspektion under vattnet fanns de mer problem. ”En sten i stödets beklädnad har fallit ur, vilket i sig inte har någon inverkan på bärigheten, men på sikt kan det innebära att fler stenar följer med eftersom de nu saknar stöd”, står det i rapporten som kommunen tog fram inför beslutet att renovera.
— Det dyker alltid upp saker som man inte förutspått. I vårt fall visste vi att bron var dålig men inte riktigt hur dålig. Vissa delar av bron var betydligt sämre än vi trodde men det fanns även vissa delar som vi trodde skulle vara riktigt dåliga som det visade sig inte vara det, berättar Anneli och fortsätter.
— Viktiga kriterier förutom själva kostnaden var att de som lämnade in anbudet, skulle ha erfarenhet att renovera liknande broar som har ett kulturvärde. Att den har det beror på att det inte finns så många liknade broar kvar i landet.
Det som gör bron speciell är dels för att det är en så gammal bro, men framförallt så är själva konstruktionen ovanlig då hela bron är av betong, även bågarna och stagen. Stagen, alltså ”linorna” som sitter fästade i bågarna och bär upp brobanan, brukar normalt vara av stål för att fånga dragkraften.
— Av den anledningen så önskade Länsstyrelsen att den renoverades varsamt och att man efterliknar den bro som började byggas 1925. Vi har därför renoverat den så att den i stort sett ska se ut som den gjorde när den stod klar, berättar Anneli.
Storåbron som ska vara färdigrenoverad nu i höst, kommer därmed att stå klar till nästa år då man firar hundraårsjubileum, eftersom den invigdes 1926.
— Vi kommer att ha en invigning av bron, vi har ännu inte bestämt om det görs nu när den är klar eller om vi tar och firar när den fyller 100 år nästa år. Det kan även vara så att vi gör båda delarna, avslutar Anneli.