Siljan News logo
Annons
Sandhedsbron behöver renoveras och Orsas politiker hoppas Trafikverket går in med en slant så att den gamla bron bevaras. Foto. Jörgen Wåger

”Det finns inte så många sådana broar i Sverige”

Cykel- och gångbron i Sandhed har sett sina bästa år och är i stort behov av renovering. Under förra året genomfördes en besiktning av vad som behöver göras för att hålla den gamla bron över Oreälven vid liv.

— Vi har fått information i utskottet att Sandhedsbron går att reparera till en rimlig kostnad. Det är väldigt bra tycker jag då den är en vacker bro, som också är rätt unik i sin konstruktion. Det finns inte så många sådana broar i Sverige, kommenterar Orsas kommunalråd Mikael Thalin, C.

Enligt beräkningar som gjorts kommer en renovering att kosta runt sju miljoner kronor. Frågan är vem som ska betala renoveringen. Orsa kommun hoppas att Trafikverket går in med pengar till renoveringen.

— Trafikverket skänkte bron till Orsa kommun någon gång på 1980-talet. Man fick en slant för att underhålla bron, som inte var i bra skick redan vid den tiden och den har ju bara blivit allt sämre och är i dåligt skick, säger Mats Olsson, drifttekniker inom Orsa kommun.

Annons
Sandhedsbron behöver renoveras och Orsas politiker hoppas Trafikverket går in med en slant. Foto. Jörgen Wåger

Sandhedsbron, som byggdes 1925/26, över Oreälven används som gång- och cykelväg till länsväg 1000 och är uppskattad av ortsborna. De oskyddade trafikanter som ska ta sig från Sandhed/Hansjö in till centrum, eller de som ska åt andra hållet, behöver tack vare den gamla bron inte blanda sig med motortrafiken på den större bron.

Sett till trafiksäkerheten är det viktigt att den gamla bron blir kvar.

— Det har skett en noggrannare besiktning där man tagit prover på betong och armering och kommit fram till att det ska gå att renovera den, men det där är en politisk fråga, poängterar Mats Olsson.

Orsa kommun äger som sagt bron, men vill ha ekonomiskt stöd av Trafikverket för renovering. Frågan är hur intresserad myndigheten är att gå in med pengar till en gammal bro när man samtidigt jobbar med nya dragningen av E45 och södra infarten till Orsa där det som bekant planeras för en rejäl satsning.

Här ser vi samhällschef Birgitta Bogren och kommunalrådet Mikael Thalin. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Den sträckningen har ju i och för sig diskuterats i över 50 år och frågan är om man någon gång kommer till skott med tanke på alla protester som är kring den planerade ändringen av sträckningen från Vattnäs och norrut in mot Orsa.

— Sedan är länsväg 296 inte bra och där behöver Trafikverket också lägga pengar, påpekar Olsson.

Att Trafikverket även ska gå in och subventionera en gammal bro är långtifrån säkert, men det är i alla fall vad politikerna i Orsa hoppas på.

— Det förs också diskussioner med Trafikverket som vi menar måste vara med och bekosta en renovering och det behöver redas ut innan beslut, berättar Mikael Thalin.

Sandhedsbron, som är närmare 100 år gammal, behöver renoveras och Orsas politiker hoppas Trafikverket går in med en slant så att den gamla bron bevaras. Foto. Jörgen Wåger

Birgitta Bogren, samhällschef, Orsa kommun:

— Vi gjorde under 2020 en utredning av bron och möjligheter till renovering. I utredningen lämnas en uppskattad kostnad för en föreslagen renovering av bron på cirka sju miljoner kronor, men det är först när vi gör en upphandling av renoveringen som vi vet exakt vad det kommer att kosta, informerar Bogren.

Kommunalrådet Thalin tycker det är av stor vikt att den gamla bron även kan nyttjas i framtiden.

— Det finns inte så många sådana broar i Sverige. Den är ett känt ”landmärke” i Orsa och det finns planer på att belysa bron i och med renovering. Investeringen ligger i kommunplanen för år 2022, så det är en bit bort innan det formella beslutet tas om renovering.

Sedan återstår som sagt att se hur Trafikverket ställer sig i den här frågan.

Fortsättning lär följa…

Rättelse. Vi skrev först att bron byggdes senare delen av 1880-talet, men den bron revs och en ny, den som är på bilden, byggdes 1925/26.

Annons