
MSB:s avtal ifrågasätts – Orsahelikopter vill kunna kallas in direkt
Helikoptertjänsts bas på Tallhed i Orsa står redo att släcka skogsbränder på minuter. Men enligt ansvarige Tom Nilsson förhindrar MSB:s upphandling att lokala resurser kan kallas in direkt – något han menar riskerar att fördröja insatser och öka kostnaderna dramatiskt.
Att släcka en begynnande skogsbrand snabbt skulle kunna spara stora kostnader för markägare och försäkringsbolag.
Men den upphandling som MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, gjort gör att inte vem som helst kallas in för att släcka. Bara det upphandlade bolaget.
– Om vi ser en brand här i vårt område skulle vi kunna släcka den i ett tidigt skede. I stället ska vi larma och sedan ska en eller flera helikoptrar lyfta från annat håll. Men med en snabb insats från oss på plats så skulle man kunna spara stora skogsvärden, säger Tom Nilsson som är ansvarig för Helikoptertjänsts bas på Tallhed i Orsa.

Om en skogsbrand inte bekämpas i ett tidigt skede springer värdet på nedbrunnen skog snabbt upp i miljontals kronor.
På MSB har man, förutom upphandlade brandhelikoptrar, även ett antal skopande flygplan som kan gå ned och hämta vatten på sjöar.
– Skopande flygplan är bra, menar Tom och fortsätter.
– Men de kan inte hämta vatten var som helst. Med en helikopter kan man gå ned i ett litet vattenområde i närheten av en brand, som till exempel en liten tjärn. Något det finns gott om i skogarna runt Orsa.
Att skicka upp Tom med sin helikopter behöver egentligen inte bli så dyrt om man jämför med vad kostnaden för en större skogsbrand blir.
Tittar man på den stora skogsbranden i Västmanland 2014 så kostade den omkring en miljard för samhället, och skog för 400 miljoner brann ned.
– Om jag åker upp i ett tidigt skede och släcker en skogsbrand på några timmar kostar det relativt sett inte så mycket, kanske kring fyrtio tusen, berättar Tom och fortsätter.
– Det kanske låter dyrt men det är dyra saker vi jobbar med. Bara den säck, eller ”Bambi Bucket” som den även kallas, som helikoptern i Orsa är utrustad med och som kan skopa cirka 1 000 liter vatten åt gången, kostar omkring 250 000 kronor.

Den helikoptertyp som jag nu har här i Orsa kostar runt 25–30 miljoner ny. Så det är klart att man måste ta betalt för den tid man flyger med den, berättar Tom.
Nu är det inte så att man saknar uppdrag till helikoptern på Tallhed i Orsa.
Från sin bas bedriver man en mängd olika verksamheter, bland annat rendrivning, plantflygning, felsökning och besiktning av ledningsnät, lyft och byggnation, inventering och brandbekämpning.
Den senare kan innefatta naturvårdsbränning av skog som används som ett verktyg för skötsel av skyddad natur, där syftet är att gynna biologisk mångfald. Något som innebär att man bränner skog i kontrollerad form med hjälp av brandhelikopter.
– Det känns ändå som att man borde göra någon form av ramavtal, där MSB kan kalla in brandhelikoptrar på olika ställen i Sverige.
Som det är nu, om de utgår från de ställen MSB bestämt och det är en brand här samtidigt som dessa resurser är långt bort, hinner det ta sig rejält innan de är här, berättar Tom och fortsätter.
– Som till exempel i somras då de flesta resurser var i norra Sverige under en period. Då blev vi kontaktade av en räddningstjänst som ville ha oss i jour då de var oroliga om något skulle hända i deras område.
Räddningstjänsten kan fortfarande utnyttja de resurser som finns lokalt, MSB är en förstärkningsresurs som ska hjälpa till när det behövs.
Nackdelen då är väl att kostnaden hamnar på räddningstjänsten. Där kanske man ska ha en modell som gör att kostnaden inte hamnar på räddningstjänsten om det är över en viss brandrisk och tiden är extra viktig.
– Det har faktiskt hänt att jag hjälpt till och släckt skogsbrand utan att MSB blivit inkopplade. Den gången stoppade vi vad som kunde ha blivit en storbrand, jag var då på plats före räddningstjänsten och släppte första byttan 45 minuter efter att samtalet kom.

Försäkringsbolaget var mycket nöjda med insatsen. De kunde ju själva se vilka stora försäkringskostnader de skulle ha fått om vi inte ryckt in.
På MSB:s hemsida kan man se aktuellt läge för deras upphandlade brandhelikoptrar.
I upphandlingen, som Heliair Sweden i Västerås vann, ska man ha tio brandsläckande helikoptrar som styrs av MSB under den upphandlande tiden, som sträcker sig fram till och med 2026.
Dessa kan, utifrån vad MSB bestämmer, vara stationerade vid områden med hög brandrisk. Just i dag har man sex brandhelikoptrar utstationerade, med två på varje ställe i Västmanlands län, Östergötlands län och Kronobergs län, där samtliga har 30 minuters beredskap. Det vill säga att de ska kunna rycka ut inom den tiden.
– Helikopterresurserna kan placeras på olika platser baserat på aktuell brandriskprognos. Styrande för MSB:s beslut om beredskap är en kombination av brandrisken, eventuella hotade värden och behovet av resurser. MSB analyserar brandriskerna flera gånger i veckan under de perioder på året då risken för skogsbränder vanligtvis är hög, berättar Anna Wennerström, pressansvarig på avdelningen för kommunikation och befolkningens beredskap på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.