
”Post-pandemi-effekt” med fler campinggäster i Mora
Snart börjar sommarsäsongen på riktigt på Moraparkens camping, då flera satsningar kommer göras fram till midsommar. Ägarna First Camp ser fram emot alla sorters besökare – samtidigt som regionchefen för Region Nord, Mikael Wåhlund, är medveten den senaste tidens problematik med nedklottrade husvagnar.
— Det är supertråkigt. Vi har börjat titta olika åtgärder som man skulle kunna göra, säger han.
Ända sedan Moraparkens camping togs över av First Camp under november 2021 har de velat göra stora investeringar på Prästholmen och Hemus. I synnerhet har de velat se till att fler kan bo inomhus på området och inte nödvändigtvis förpassas till husvagn eller tält, även om det är viktigt för dem att satsa på fler campingtomter.
— Under 2022 satsade vi mycket på hotellet. Också våra elbilsladdare har varit en stor satsning. Det vi gör det här året är att vi bygger ut antalet campingtomter, för det har varit lite brist på det – speciellt vid större event. Därför bygger vi 38 nya tomter, med el, det här året. Dessa ska stå klart till midsommar, Mikael Wåhlund, regionchef för Region Nord på First Camp.
I några års tid har glampingtält varit ett begrepp. Dessa kommer placeras lägligt för den som vill ha nära till vattnet.
— Glampingtält är utrustade tält med hotellstandard. Det finns sängar och riktiga möbler i dem. Dessa lägger vi så att de har fin utsikt på en egen yta intill båthamnen. De kommer också ha nära till dusch och toalett. Även glampingtälten planeras till midsommar.
Campinggästerna har många aktiviteter att välja på efter midsommar och drygt en månad framåt. Under vissa av dessa får även andra boende i Mora vara med, men de allra flesta aktiviteter är för de som bor på First Camps område.
— Från vecka 26 till och med vecka 32 så har vi vårt stora aktivitetsutbud; från den 26:e juni till den 13:e augusti. Då händer det mycket för både vuxna och barn. Många barnaktiviteter kommer hållas med vår maskot Yessi. För vuxna finns det bland annat yoga (tisdagar) eller cirkelträning (torsdagar) på morgonen.
Utbudet består också av diverse uppträdanden och shower, som alla är välkomna till.
— Vi har shower tre dagar i veckan. På onsdagar kör vi quiz-show, fredagar har vi hits-show med exempelvis schlagers och på lördagar kör vi rock-show.
Alla aktiviteter hör till det som är glädjande för såväl gäster som personal. Desto mer dystert är det faktum att flera husvagnar påträffades nedklottrade för några veckor sedan. Detta är ett problem de kommer se över.
— Det är första gången det har hänt sedan First Camp tog över och vandaliseringen är ganska omfattande. Det är supertråkigt. Vi har börjat titta olika åtgärder som man skulle kunna göra. Vakter är ett sätt. När vi vet att det är mycket folk i rörelse – till exempel storhelger eller skolavslutningar – behöver vi ha extra koll. Men med det sagt kan vi inte ha vakter som kontrollerar 365 dagar om året. Därför kan en annan sak vara övervakningskameror, alternativt skyltar.

First Camp är måna om att allting står rätt till på samtliga av koncernens campingar. Moraparkens camping är inget undantag.
— Moraparken är en av våra första destinationer. Resterande del av året kommer vi fortsätta med stora event samt konferenser.
Han menar att just konferenserna har blivit fler pandemin.
— Där har det blivit ett rejält uppsving. Nu har vi fler konferensgäster än någonsin. Men vi har ett ”outdoor-koncept” med dem. Ett populärt är att gästerna och ortsbefolkningen får vara med och laga mat själva på lavastenar i restauranger – det vi kallar för ”black rock”.
Att de lyckats efter pandemin är en sak, men frågan är hur campingen kan fortsätta satsa stort under tider av lågkonjunktur. Hur klarar de av att få verksamheten att gå runt ekonomiskt?
— Vinsten som First Camp gör återinvesterar i alla våra destinationer. Väldigt mycket pengar går tillbaka till verksamheten. Sedan får vi se vad som händer under året; som med bokningstrenden. Tittar vi ändå på hotell eller stugor, så har det ökat 17 procent mot samma tid föregående år.

Anledningen till detta är att folk väljer bort charterresor till förmån för en hemester.
— Det gör att vi ser en rejäl ökning när det gäller stugor och hotell, men också inom annan del av campingen. Framförallt är det barnfamiljer som kommer hit – där ett ställe som Tomteland hjälper till att dra turister till orten.
Trenden att stanna hemma snarare än att åka utomlands har blivit mycket starkare, säger Mikael Wåhlund. Det är ett slags ”post-pandemi-effekt”.
— Ja, för under pandemin såldes husvagnar och husbilar som aldrig förr. Många av dem var familjer som normalt sett åker utomlands. Har man då en husbil, så prioriterar man att semestra hemma. Det är ett slags pandemi-effekt, det kan man säga.