Siljan News logo
Annons
Daniel Mäkinen, VD och Mats Hermansson, produktionsansvarig vid Monark Exercise. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

”Vi har en dröm, vi vill ersätta bilen.”

Monark Exercise, med säte i Vansbro, är ständigt på tårna för att ligga i framkant av utvecklingen för transport via cykel.

De är aktiva både i Sverige, men också genom att delta i Europeiska nätverk för cykelvänlig infrastruktur och samhällsutveckling, så som CIE -Cargo Bike Expert Group, med sitt säte i Bryssel.

Under de senaste fem åren har produktionen av lastcyklar varit den snabbast växande delen inom cykelindustrin. I Sverige har utvecklingen dock inte gått riktigt lika snabbt.

— En tuffare trafiksituation och större påverkan på luftkvalitén har tvingat fram utvecklingen i Europa. Danmark och Holland till exempel ligger långt före, berättar Daniel Mäkinen, VD Monark Exercise.

Annons
Daniel Mäkinen, VD Monark Exercise. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Vid besöket hos cykelfabriken upplevs känslan av att ”snart händer det”. Snart kommer boomen, då efterfrågan på elcyklar tar fart på allvar och då står Vansbroföretaget redo.

— Vi har en stor fördel i att ha vår egen fabrik. Fler och fler plockar hem sina tillverkningar och vi fortsätter att utvecklas med nya material och produkter, berättar Daniel Mäkinen.

Lokala leverantörer och samarbetsparter går före billigare och mer långväga alternativ. Stålet som cyklarna tillverkas av kommer från SSAB och grannverksamheten i Vansbro, Svetslego, sätter samman ramarna.

Mejra Mustafa och Daniel Mäkinen, Monark Exercise. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Att ha hela produktionen i egen fabrik gör att möjligheten att anpassa produkten till varje kund är stor. Den egna lackeringsstationen gör det enkelt att göra personliga färgval och märkning. Till och med hjulen byggs i fabriken vilket gör att även dessa kan anpassas till fullo efter cykelns behov.

Monark investerar nu i fabriken för att förbättra flöde och kvalité. Här finns plats att växa om produktionen i Vansbro, som idag sysselsätter 32 personer, skulle behöva utökas. En av utmaningarna i produktionen är att hitta rätt material som finns tillgängligt i önskad mängd för leverans. Ibland är det svårt att få tag på materialet och därav blir produktionen styrd till mindre dimensioner.

Det är inte bara privatpersoner som förväntas transportera sig mer och mer via cykel i framtiden. Även fraktcyklar för företag är högaktuella och verksamheter som exempelvis städ och fastighetsskötsel kan enkelt packas in i ett skåp på cykeln. Det blir en mindre investering för företaget och givetvis en enorm förbättring gällande miljöpåverkan. Det gröna signalvärdet betyder mycket och transport via cykel öppnar upp arbetsmarknaden för en bredare målgrupp i branscher som annars hade krävt ett körkort.

Att själva sköta tillverkningen i egen fabrik skapar möjlighet till specialdesign och personlig utformning. Foto: Viktoria Åkesson Forsman
– Det gröna signalvärdet är viktigt för företagen, säger Daniel Mäkinen. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Den senaste lanseringen riktar sig dock mot privatpersoner. Modellen Charles har gott om plats för förvaring av såväl matkassar som barn och ska underlätta för familjen att klara vardagen via cykel. Cykeln, vars namn kopplas till Monark Exercises föregångare Kroon som en gång i tiden lade grunden till dagens verksamhet i Vansbro, kommer att finnas tillgänglig i butiker under hösten..

Monark Exercise är involverade i arbetet, både gällande cykelns utveckling och optimering av dess utformning, men också i ämnen som berör miljö- och samhällsutveckling för en cykelvänligare infrastruktur.

Även här ligger Sverige efter. Särskilt på landsbygden. Man brukar prata städer som tar mindre än 15 minuter att köra igenom som lämpliga att transportera sig genom på cykel. I Dalarna finns nästan bara sådana städer, men trots detta saknas ofta andra viktiga parametrar.

— Det kan vara med livet som insats som man cyklar längs vägrenen på en stor väg. Det fungerar inte, menar Mats Hermansson, produktionsansvarig vid Monark Exercise.

Även i hemstaden Vansbro är tillgången till cykelvägar ett högaktuellt ämne. Ännu har inte företaget klivit in i diskussionen, men kanske börjar det bli dags.

— Vi har ju en hel del värdefull kompetens, så det kanske är dags för oss att engagera oss i frågan, funderar Daniel Mäkinen.

Annons
Daniel Mäkinen och Mats Hermansson med den senaste lanseringen, Charles. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Passionen kring cykelns utveckling är stor hos teamet i Vansbro.

— Vi brinner verkligen för det här. Vi har en dröm. Vi vill ersätta bilen. Cykeln var tidigare en fritidssysselsättning, men nu är det mer än bara en cykel. Det är ett transportmedel. Ett komplement till tåg, bil och buss, säger Mats Hermansson.

— Man brukar prata om elcykelledet. Man måste prova, vilket ofta leder till en wow-känsla. Det är bara att använda klimatkalkylatorn för att inse att vi måste göra en förändring. Och det stora jobbet handlar om att förändra det vi själva gör.  Vi arbetar med att skapa ett mindset kring cykeln som transportmedel, avslutar Daniel Mäkinen.

Produktionen av cargo-cyklar är bara en del av den innovativa verksamheten vid Monark Exercise. Det andra benet i företagets inriktning är Monark Sports & Medical. Här tillverkas test- och träningscyklar för allt från rehabilitering till hälso- och prestationsutveckling.

Monark Sports & Medical deltar i flera globala forskningsprojekt och säljer sina produkter världen över. Daniel Mäkinen är nyss hemkommen från en mässa i USA där han visat företagets senaste produkt som fick ett gott mottagande. Även här väntar nyheter och säkerligen kommer vi att återkomma till detta inom kort. Bakom väggarna till fabriken i Vansbro är det full fart och när världen är redo för nästa steg i den gröna omställningen, då står Monark Exercise beredda.

Till och med däcken tillverkas i egen fabrik. Flera tusen cyklar lämnar varje år Monark Exercise i Vansbro. Foto: Viktoria Åkesson Forsman