Siljan News logo
Annons
Johan Goot, VD tillsammans med Emil Naula, kommunikationschef i lokalerna som tidigare var Folkets hus i Djurås. Foto Anders Karlsson.

”Vi har använt AI långt innan den heta trend som är idag”

Unitedprofile grundades 2010 och har sedan dess förändrat och digitaliserat en hel bransch då det gäller yrke, profil och kontor. Genom att ständigt utveckla sitt system är man idag störst inom sin marknadsnisch, där det handlar om att erbjuda en komplett lösning som knyter ihop leverantörer med återförsäljare.

Företaget har sedan start växt undan för undan med sin digitala lösning där Sverige är huvudmarknaden. Unitedprofile har även försäljning till kunder i Norge och en liten del i Finland.

— Norge är en viktig marknad för oss och vi har kunder där idag, och under 2026 ökar vi vår närvaro ytterligare där, säger Johan Goot som är vd på företaget.

Verksamheten man bedriver kan på ett enkelt sätt beskrivas som att man har en digital lösning som kopplar ihop leverantörer med deras kunder. Till det har man byggt ett enormt IT-system. Långt bak i tiden skickade leverantörer ut produktkataloger med priser. Idag kan leverantörer skicka in sina produkter tillsammans med priser direkt i deras system och på så sätt göra det tillgängligt för sina kunder.

— Det kan handla om att man lägger in data direkt i vårt system eller i form av Excelark som vi lägger in eller att man har en hemsida där leverantörernas kunder kan gå in och beställa. Då kan deras återförsäljare och kunder logga in direkt i vårt system och lägga sina order. Allt styrs av hur deras kunder vill ha det och vad olika leverantörer och återförsäljare erbjuder, säger Emil Naula som är kommunikationschef på företaget.

Systemet har utvecklats och finslipats sedan företaget grundades. Nu kan man leverera både det som kallas backend och frontend vilket enklast förklaras med att leverantörer har sitt verktyg de arbetar med och återförsäljare får ett system där de kan lägga upp de produkter man säljer och sedan prissätta dem. Man kan även ha en egen hemsida via dem, där produkter från olika leverantörer kan läggas in och presenteras för olika målgrupper.

— Vi kallar det digitala säljverktyg som ska göra det enkelt för våra kunder. Vi knyter ihop ett helt paket inom de tre branschområden vi verkar inom och som handlar om yrke, profil och kontor. Vi kan dessutom styra allt i detaljnivå. Bland annat kan återförsäljare och slutkunder bestämma ned på individnivå hur stor summa en medarbetare har rätt att köpa in för, säger Johan.

Annons
Systemutvecklare har hela tiden koll för att förebygga it-attacker. Foto Anders Karlsson.

Men att sitta som spindeln i nätet och knyta ihop branschen kräver också extremt mycket säkerhet.

— Vårt system får aldrig ligga nere utan ska ständigt vara uppkopplat. Därför jobbar vi mycket hårt med att utveckla och underhålla säkerheten i vårt system. Vi har till exempel två system som körs parallellt, så om ett skulle ligga nere kan vi direkt sätta igång det andra, säger Johan och fortsätter.

— Vi har två utvecklare som hela tiden jobbar med säkerheten i vårt system. De jobbar bland annat med att leta och utveckla vårt system för att förhindra IT-attacker. Det kan bland annat handla om att motverka skadlig trafik där vi bevakar och ”spanar” efter möjliga attacker som kan ske mot vårt system.

Annons

Att jobba så pass avancerat med säkerheten i deras system gör även att man sedan långt tillbaka använt AI i sitt system.

— AI är ett hett ämne idag, och vi arbetar sedan länge med AI teknik och vi har använt AI långt innan den heta trend som är idag. Sen tittar vi givetvis på andra områden i vår verksamhet där man skulle kunna införa AI. En fråga som vi alltid har med och diskuterar kring på våra styrelsemöten, säger Johan avslutningsvis.