
”Vi behöver nå ut med det positiva – för mycket fokus på det som är negativt”
När organisationen Företagarna i Ludvika under föregående vecka samlade sina medlemmar och övriga intresserade till en träff om det lokala näringslivets möjligheter i kommunen var uppslutningen stor.
— Det blev succé, en träff som genomsyrades av positiv anda, säger Henrik Hammargren, företagarna Ludvika.
Under tisdagskvällen föregående vecka kallade Företagarna i Ludvika till storträff. Detta som en motvikt till negativ publicitet kring kommunens Guldläge som de menar överskuggar de positiva aspekter och möjligheterna som i dag gynnar både stora och små företag i kommunen.
På plats i Folkets Hus fanns cirka 200 personer och hela 90 företag representerade. Däribland Hitachi Energy, Spendrups och representanter från Ludvika och Smedjebackens kommuner. Med nationellt besök från Hitachi Energys sverigechef Tobias Hansson och med en inspirationsföreläsning från entreprenören PG Wettsjö ringades temat med att se och ta vara på möjligheterna in.
— Det handlar bland annat om Hitachis expansion. Vad finns det för möjligheter för de lokala företagen där, säger Henrik Hammargren.
— Vi har den största befolkningstillväxten i Dalarna och viljan att bygga och skapa bostäder är stor. Företagen går allt bättre och både små och stora företag vill anställa, fortsätter han.

Tillsammans med sina styrelsekollegor Johnas Jansson och Veronica Lindgren månar Henrik om att lyfta fram möjligheterna i det som händer istället för att fasta i negativa aspekter, så som han upplever att den allmänna samhällsbilden av Guldläget i Ludvika ibland gör. Genom att kalla till föregående veckas storträff ville man bidra till att skapa en framtidstro hos alla företagare och att se till att förstahandsinformationen blir tillgänglig för alla.
— Vi behöver nå ut med det positiva. Det blir alldeles för mycket fokus på det som är negativt, menar Henrik Hammargren.
Som företagarorganisation i en kommun som Ludvika, där läget är minst sagt extraordinärt och utvecklingen skiljer sig från trender i resten av landet, fokuserar man nu på att vara länken mellan det lokala näringslivet och de större aktörerna. Korta kommunikationsvägar de olika aktörerna emellan är prioriterade och att se till att de lokala företagen får goda förutsättningar görs bland annat genom ett unikt framförhandlat avtal om de lokala företagens betalningsvillkor för deras affärer med de större aktörerna.
— Att de större företagen expanderar gör också att de lokala för möjlighet att utveckla sina företag. Butikerna kan dra nytta av befolkningstillväxten… Det blir en win-win, säger Henrik Hammargren.
