
Vasaloppets deltagare lämnade 289 miljoner kronor till Vasaloppskommunerna
Att Vasaloppet är en viktig motor för Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen är välbekant. Nu finns också en siffra på värdet. Vinterns deltagare och publik beräknas ha lagt 302,2 miljoner kronor inför och under själva loppen. Av de pengarna omsatts 288,6 miljoner kronor i de tre Vaslaoppskommunerna.
Det är siffror som tagits fram i en turistekonomisk mätning av Vasaloppets vintervecka 2025. Utredningen har gjorts av Upplevelseinstitutet.
Undersökningen har skett i samband med årets vintervecka och utgår från den konsumtion som inte skulle ha skett om det inte var för Vasaloppsarrangemangen.
Undersökningen genomfördes som en webbenkät efter Vasaloppsveckan. Av de 7759 tillfrågade svarade 1993, något som gav en svarsfrekvens på 26 procent. Under Vasaloppsveckan intervjuades också publik och 661 svar erhölls på det sättet.
Skatteeffekten för stat, region och kommuner beräknas till sammanlagt 155,1 miljoner kronor. För staten i form av moms. De tre kommunerna kunde tillsammans räkna med skatteintäkter på 64,8 miljoner och för regionen beräknades skatteintäkterna till 34,3 miljoner kronor.
Undersökningen visar att turisternas totala omsättning, exklusive anmälningsavgifter, har ökat markant jämfört med 2019. Ökning är cirka 30 procent, mycket beroende på inflationen, men ökningen är ändå tydlig.

34 procent av samtliga deltagare som deltog i undersökningen svarade att de legat på träningsläger inför deltagandet i årets vintervecka.
Orsa ingår inte de tre Vasalopskommunerna, men det är i Orsa Grönklitt där flest deltagare väljer att träna inför Vasaloppet.
Fördelningen av var Vasaloppsdeltagarna väljer att träna, när de gör det på annan ort, toppas av Grönklitt med 19 procent, följt av Norge 17 procent, Sälen 12 procent, Mora 10 procent och Älvdalen inklusive Idre och Särna 7 procent.
Vid träningsläger så spenderades 32 miljoner kronor på träningsläger i Vasaloppskommunenra fördelade med 13,5 miljoner i Sälen, 10,7 miljoner i Mora och 7,9 miljoner i Älvdalen.
Undersökningen bygger på de 47.809 deltagare som kom till start. 3 procent av deltagarna kom lokalt från någon av de tre Vasaloppskommunerna, medan 84 procent kom från någon annan kommun i Sverige, 9 procent från annat nordiskt land samt 4 procent från land utanför Norden.

Publiken utgjordes av 19 procent från någon av de tre Vasaloppskommunerna, 74 procent från annan kommun i Sverige, 6 procent från annat nordiskt land och 1 procent från land utanför Norden.
Den genomsnittlige deltagaren kom i genomsnitt i sällskap om ca 4,8 personer, av vilka 3,8 var deltagare och 1,0 var medföljare. 78 procent av deltagarna och 46 procent av publiken övernattade i kommersiellt boende i samband med vistelsen
Under Vasaloppsveckan var det många deltagare och publik som pendlade in. De la i genomsnitt 516 kronor vid sitt besök.
78 procent av deltagarna övernattade i kommersiellt boende i samband med vistelsen under vinterveckan, medan 18 procent övernattade icke-kommersiellt och 4 procent dagpendlade.
Av de som övernattade gjorde 41procent det i Mora, 36 procent i Malung-Sälen och 4 procent i Älvdalen. För deltagarna handlade vistelsen i Vasaloppskommunerna i genomsnitt om 3,4 dagar och 2,8 nätter.

— Det här är ett ödmjukt sätt att visa vilka krafter vår vintervecka ger till var kommuner, säger Johan Eriksson, som är vd för Vasaloppet och som beställt undersökningen tillsammans med de tre Vasaloppskommunerna.
Utöver undersökningens redovisning av 302 miljoner kronor, så tillkommer de anmälningsavgifterna som deltagarna betalar.
— Vasaloppet skickar också tillbaka 25 miljoner kronor till föreningslivet för de insatser som görs av olika föreningar i samband med våra arrangemang, säger Johan.
Vasaloppet köper också väldigt mycket varor och tjänster lokalt till sina lopp. Alltifrån ersättningar till åkerier som kör snö och inköp av material och andra tjänster.
— Vasaloppet samverkar med hela bygden och vi har förståelse för att det besvär som uppstår med vägavstängningar den höga belastningen som evenemangen medför.
— Det ska då ses mot alla arbetstillfällen som skapas och de skatter som kommer våra kommuner till del.
Johan Eriksson jämför Vasaloppets betydelse med VM i Falun 2015 och Eurovision i Malmö 2024.
— Den här mätningen jämställer vår betydelse med både Falun 2015 och Malmö i fjol. Skillnaden är att vi upprepar det här utfallet varje år. Jämfört med Malmö är vi också något större.
— Det här visar också kommuner och de lokala näringslivet av det värde som Vasaloppet och de 60 föreningar som är med och jobbar betyder för kommunerna lokala näringsliv, säger Johan Eriksson.
Det som svarade på undersökningen uppgav också att det viktigaste för att delta i Vasaloppets vintervecka var hög kvalitet på banan följt av hög kvalitet på servicefunktioner.