Siljan News logo
Annons
Johan Frost (bilden) driver Mora taxi tillsammans med Conny Larsson. Arkivfoto. Sofia Jemthans

”Var noga med att kolla priset innan du åker”

Ni som åker taxi, var noga med att kontrollera ungefär hur mycket det kommer att kosta innan bilen rullar.

Den uppmaningen gör Johan Frost, delägare i Mora Taxi.

Ett okänt taxiföretag uppger att de samarbetar med Mora Taxi, vilket inte stämmer, och den godtrogna kunden kan i värsta fall råka ut för en rejält dyr åktur.

— Var noga med att kolla priset innan du åker, säger Johan Frost.

Den senaste tiden har Mora Taxi fått ett antal samtal från arga kunder som säger att de åkt taxi med ett företag som samarbetar med Mora Taxi. Resenären har berättat att turen blivit betydligt dyrare än normalt och därför har kunden tagit kontakt med Mora Taxi för att höra varför resan blev så dyr.

— Vi vet inte vad det här är för taxiföretag, men det är absolut inget som vi samarbetar med i alla fall, berättar Frost.

Annons
Monalis Löhf bekräftar det Johan Frost berättar om företag som felaktigt uppger sig komma från lokala taxiföretag. Arkivfoto. Jörgen Wåger

De som ringt till Mora Taxi har berättat att man till exempel åkt från Bishops Arms till Noret.

— Att åka med oss från centrala Mora till Noret kostar mellan 200-250 kronor. Kunden som tog kontakt med oss berättade att han betalat 600 kronor och att han swishat betalningen. Chauffören ska ha sagt att de har samarbete med oss, men det stämmer inte alls.

Ett annat exempel är att resenärer fått betala 250 kronor för att åka från centrala Mora till Tuvan, där det med Mora Taxi kostar mellan 100-120 kronor för samma sträcka.

— De står utanför nattklubbar och plockar upp folk. Det kan vara de som ringt Mora Taxi och som hoppar in i en bil när chauffören påstår att de samarbetar med oss. De som råkat ut för det har sett att bilen har en taxiskylt, men vi vet inte varifrån bolaget kommer. Det är då inte något bolag som vi har något att göra med, de enda vi samarbetar med är Monalis Taxi i Orsa och Taxi Sälen.

Johan Frost har inget emot att fler taxiföretag kör i Mora. Men han gillar inte deras prissättning, som kan vara uppemot tre gånger dyrare än normalt, och framför allt blir han upprörd över att företaget uppger att de samarbetar med hans företag.

— Vi hjälper de vi kan och visst finns det behov för fler som kör taxi. Om de haft humana priser, så skulle det inte varit några problem, men det är heller egentligen inte något fel de gör där, då det är fri prissättning.

Johan Frost råder resenärerna att vara extra uppmärksamma när de kliver in i en taxibil.

— För att skydda er så efterfråga cirkapris och låt taxametern rulla eller fast pris samt begär alltid kvitto. Vi frågar alltid kunden om de vill ha kvitto, sedan är det många som säger nej, men man ska ändå fråga.

Det är fri prissättning, så de gör inget olagligt där. Men de påstår ju att de samarbetar med Mora Taxi fastän det inte stämmer, tänker ni göra en polisanmälan gällande det?

— Vi börjar med att informera och nöjer oss med det än så länge, men är det så att de fortsätter säga att de har samarbete med oss kommer vi att göra en polisanmälan.

Annons
Hans”Plutte” Larsson driver Taxi Sälen 22000. Arkivfoto Nisse Schmidt

Hans ”Plutte” Larsson driver Taxi Sälen 22000 och konstaterar att det finns taxibilar som dyker upp under högsäsong och som tar väldigt höga priser.

— Ofta presenterar de sig som att de är ”Taxi Sälen”.  En körning som borde kosta 400-500 kronor kan landa på närmare 2000 kronor.

— Sedan är det vi som får skit för att vi lurar våra kunder, suckar ”Plutte”.

”Plutte´” betonar att det är viktigt att kontrollera priset innan resan.

— Det är ju fri prissättning, men det ska gå att kontrollera priset innan resan.

Under säsongen brukar polisen genomföra kontroller av taxibilarna så de har tidbok och prisangivelser.

— De första kontrollerna har redan skett, bekräftar Björn Karelius på polisen i Sälen.

— Det här är något som bäst hanteras av polisens trafikavdelning och vi hoppas få hjälp av dem i vinter.

Vi kollade även med Monalis Taxi i Orsa och ägaren Monalis Löhf känner igen det förfarande som Johan Frost och Hans Larsson beskriver.

— Ja, jag vet att sånt förekommer. Jag har själv blivit av med körningar, då jag fått en beställning, men när jag kommer dit så har jag senare fått höra att den kunden jag skulle hämta har fått skjuts av en som sagt att den kör för Monalis Taxi fastän det inte stämmer, berättar Monalis.