
Så ska nya företag lockas till Ludvika
Unika Ludvika planerar att starta en ny tjänst – en så kallad etableringslots – som ska hjälpa fastighetsägare att fylla tomma lokaler i stadskärnan och locka fler företag till Ludvika.
Med Emma Edman i spetsen ska satsningen bidra till ett mer levande centrum, stärkt samverkan mellan fastighetsägare och ökad handel i staden.
Unika Ludvika tar nu ett nytt grepp för att bidra till en levande stadskärna. Genom ambitionen att starta en etableringslots vill organisationen hjälpa fastighetsägare att hitta nya hyresgäster och samtidigt locka fler verksamheter till Ludvika.
— Fler butiker i Ludvika innebär fler besökare, säger Emma Edman, som är den person som planeras utföra arbetet.

Emma Edman började sin tjänst hos Unika Ludvika för bara några månader sedan. Med en gedigen bakgrund inom handeln och ett brett nätverk inom branschen är hon väl rustad för uppdraget.
— Jag kommer att vara en neutral part med koll på lediga lokaler i stan och även möjlighet att jobba aktivt i ett nätverk, berättar Emma.
— Helst vill jag så klart fylla alla lokaler på en gång, men det handlar också om att bygga ett långsiktigt samarbete.
Idén om etableringslotsen har vuxit fram under en tid, i nära dialog med både fastighetsägare som redan är medlemmar i Unika Ludvika och även de som inte är det.
— Många har varit positiva, säger Emma och understryker att informationen om fastighetsägarnas behov och feedback på det material som tagits fram har varit värdefull.
För att hitta inspiration och framgångsrika arbetssätt har man även studerat hur andra städer, bland annat Helsingborg, arbetat med liknande initiativ.
— Det här är en funktion som redan finns i många städer, men som saknas i Ludvika, berättar Emma.
Förhoppningen är att den nya tjänsten ska kunna lanseras kring årsskiftet och bli en viktig del av Unika Ludvikas erbjudande till stadens fastighetsägare.
— Utmaningen blir förstås att motivera varför man ska välja Ludvika istället för en annan stad, säger Emma.
— Men för mig som återvänt till Ludvika är det så uppenbart. Det affärsmannaskap och driv som finns här gör att jag har en sådan ryggrad och stolthet när jag berättar om varför man ska komma till Ludvika.
Hon menar att just det lokala engagemanget och drivkraften är avgörande faktorer för att locka nya företag och etableringar till staden.
— Det driv och brinn som finns är en otroligt viktig faktor även när det gäller att locka nyetableringar, avslutar Emma Edman.