
Petra tar strid mot Postnord
Så gott som varje dag skickar Petra Ekenstierna paket med Postnord över hela landet från företaget ”Sweden Running Company” med bas i Älvdalen.
— Postnords service är väldigt bra när det gäller leveranser, men det är ett företag som tycks ha satt i system att felfakturera sina kunder, säger Petra.
Numera kontrollerar hon fakturorna när de kommer.
— Varje faktura som kommer har felaktigheter och det kommer flera fakturor i veckan.
Tillsammans med maken Marcus har de byggt upp en verksamhet som får alltfler att löpa. Men de har också en butik i Älvdalen som kommit att bli en butik för framförallt skoförsäljning över hela landet.

Varje dag går det ut paket med skor till löpare, men också andra produkter som kan skickas som varubrev.
— När det gäller varubrev fungerar allt perfekt, men när det kommer till paket så blir vi regelbundet felfakturerade och får ligga ute med en hel del pengar, men framförallt tar det tid att få rätt mot Postnord, suckar Petra.
— Vi har avtal och de bygger bland annat på paketets storlek. Där har vi ett bra pris för paket som inte är större än ett visst mått. För vår del handlar det om skonummer mindre än 43. De kartonger ryms i en specialtillverkad påse som vi ska betala ett överenskommet pris för. Det fyller vi också i när paketet hämtas.
När fakturan kommer så visar det sig när Petra tar sig tid och kontrollerar fakturorna att de alltför ofta får betala ett betydligt högre pris.
— När Postnord mäter paketens storlek så blir det ofta fel. När vi klagade påpekade de att en mjuk flärp på paketets påse kunde registrera att paketet var större. Därför tejpar vi nu omsorgsfullt in de mjuka flärparna och paketet kan omöjligt bli större än vad det är, betonar Petra.
I kontakter med Postnord läggs ansvaret på Petra och The Running Company.
— Vi vet ju hur stort paketet var när det hämtades, men nu begär Postnord att vi ska dokumentera just det paket som de hämtat, transporterat och levererat. Just det paketet finns ju inte kvar här, när det förväntar oss att fotografera det, suckar Petra.
— Ibland har Postnord själva skickat ett foto och skulle vi ha gjort fel så är det bara att acceptera, men det är Postnord som gör fel och det gång på gång.
— De ger våra paket en storlek som inte alls stämmer med verkligheten när de uppger mått som paketen omöjligen kan ha.
Med fakturan följer ett betalningskrav och den måste betalas, medan processen om den felaktiga fakturan rullar på.
— Jag blir ju bank till Postnord. Jag har köpt en tjänst, men inte den som de fakturerar mig för, säger Petra.
— Jag är så less på det här, jag får lägga massor av tid på att kolla alla fakturor. När det är så mycket fel, så lär det även drabba andra. Så nu hoppas jag att alla andra företag också kontrollerar sina fakturor, för det kan ju knappast bara vara vi som drabbats av så många fel och så ofta.

Petra plockar fram ett paket med ett par skor, stoppar det i en specialtillverkad påse.
— Det här paketet kosta mer, då kartongen är något större. Men för alla storlek 43 och mindre så gäller ett annat pris, förklarar Petra medan hon tejpar flärparna på paketet så det verkligen ska hålla rätt mått.
Anders Porelius är presschef på PostNord
— Det här låter väldigt märkligt och så här ska det inte vara. Ingen företagare ska behöva lägga tid på att gå igenom fakturor på det sätt som du beskriver, säger Anders.
— Nu är det här inget som jag själv kan svara på när det gäller hur det hela fungerar med storlek på paket och fakturering. Men jag ska se till att företaget får kontakt med någon som kan lösa det här. För som sagt, så här ska det inte vara.
— Det här ska vi fånga upp, säger Anders Porelius.