Siljan News logo
Annons
Oskar Lundgren med en bild av sina mostrar som har med i sina presentationer. Foto Anders Karlsson.

Oscars storytelling vände trenden: ”Allt man såg var elände”

När Oskar Lundgren, 2006 tillträdde som näringslivschef på Vansbro kommun, såg det tufft ut i kommunen. Finnveden som var den största industriföretaget hade efter en tids minskning helt lagt ner.

Kanske skulle det kunnat sett det som en omöjlig uppgift, att vända trenden. Men istället beslutade man sig att försöka vända på det.

— Jag pratade med mina sex mostrar och frågade dem om läget i Vansbro Kommun. Som svar fick jag bara hur eländigt det var. Att folk var arbetslösa och att det gick dåligt för kommunen, berättar han och fortsätter.

— Ingen verkade se att de som hade blivit arbetslösa hade fått nya jobb i de andra 20 industriföretagen på orten.

Annons

Första tiden när han var på möten tillsammans med de andra dalakommunerna, då satt han bara och väntade på att de skulle presentera fakta om att Vansbro var sämst på alla möjliga sätt. Men tack vare strategiskt arbete och framgångsrika företag har man lyckats skapa en framåtanda bland invånare och företag. Och i Svenskt Näringslivs barometer har man gått från bottenplats 275 till plats 38 bland Sveriges kommuner.

— Hade jag varit pessimist hade jag kunnat ta till mig av det elände man beskrev. Men jag tänkte, det kan ju bara bli bättre om vi är på botten, berättar han och fortsätter.

— Om vi kunde lyfta fram positiva saker och få alla att prata om det istället, då kan vi tillsammans vända trenden.

Metoden Oskar valde är det som många företag idag använder i sin marknadsföring. Att berätta en historia som man kan ta till sig och bära med sig. Begreppet Storytelling hade nyligen blivit ett begrepp och Oskar såg där en möjlighet.

— Jag ville skapa positiva berättelse om allt som trots den negativa andan skedde i kommunen. Det har tagit många år, men tillsammans har vi vänt attityden i kommunen.

I början var det många företagsbesök och möten där Oskar plockade upp det positiva. Förmedlade det via en egen företagartidning man precis startat upp och via andra lokala och regionala tidningar. För att under senare år ha varit mycket aktiv i sociala medier.

På Näringslivsenhetens Facebooksida har man idag 1200 följare och videofilmerna från företagsbesöken har tusentals visningar. Idag summerar han ett 80 tal filmer som han på egen hand gjort.

— När vi började använda sociala medier, började jag göra filmer från företagsbesöken och lägga ut. Där handlade det inte om att bara möta ägaren som fick berätta. Istället kunde det handla om ”Ida” som jobbade vid någon maskin som fick berätta om sitt jobb. Då blev det fart, alla ville ju titta på henne, grannar, släkt och vänner. På det sättet började det än mer sprida sig. Men givetvis fick ju ägaren ibland vara med på ett hörn i filmerna, berättar han och ler.

Sakta och metodiskt har man paketerat och berättat om positiva saker.

— De som driver företag, om de får läsa positiva saker i tidningen till frukosten, då tenderar de att ta positiva beslut för att man är i ett sammanhang som är positivt.

Annons

Under senaste åren har Vansbros företag växt med 400 nya arbetstillfällen och prognosen framåt pekar på 600 nya jobb. En tillväxt som procentuellt liknar den som Ludvika har.

— Till hösten ska vi faktiskt göra studiebesök i Ludvika, för att se och lära hur de jobbar med den stora tillväxten man även har där, berättar han.

Det enda smolket i bägaren idag är behovet av bostäder. Fastän det går bra för företagen dras man med att man i statistiken är en liten kommun och har svårt att få till ett ökat bostadsbyggande.

— Vi behöver främst ha fler hyresrätter. Vi har haft byggbolag som varit här och visat intresse, men sen faller det på deras kreditgivare. Vi är en liten kommun och i statistiken ser vi inte bra ut för dem. Men vi kommer att lösa det på något sätt, berättar han optimistiskt.

På frågan om hur det idag är med hans mostrar som triggade igång det hela, berättar han avslutningsvis.

— De är jätteglada och positiva idag. Det är som ett kvitto på att vi tillsammans har lyckats.