
Nu formas Idre Fjälls nya profil – en helt ny skyline på plats
Idre Fjäll genomför just nu den största satsningen hittills. Det med bygget av nya nedfarter och en modern gondol. Den nya gondolen blir 2,1 km lång och lyfter skidåkaren 310 meter.
Med snösystem, gondol och allt som följer med, bland annat en tunnel för biltrafiken under den nya backen, så handlar det om en investering på 250 miljoner kronor.
Siljan News träffar projektledaren Kjell Skoglund på toppen av gondolbanan där den nya bergsstationen nu byggs.
— Bergstationen byggs intill toppstugan. När man kommer upp hit till toppen så kan man med några steg glida ner i backarna på Ostsidan eller med en trappa så når man både toppstugan och en glidsträcka som kopplar ihop toppen med den nya Sydbacken, berättar Kjell.

En stor telemast står fortfarande lite i vägen, men planen är att den ska flyttas under nästa år.
Den nya gondolen kommer att ha en mellanstation och drivningen kan ske enbart på den nedre eller övre delen eller hela vägen till toppen.
— Fördelen med den lösningen är att skulle det vara dåligt väder så kan man bara köra en del av banan så det ska till mycket för att den inte ska stoppas för dåligt väder.
Under våren inleddes arbetet och just nu är masterna resta. Arbetet pågår både vid den gigantiskt stora blivande dalstationens garage, liksom med bergstationen på toppen.
— I dagarna börjar vi också arbetet med mellanstationen, men jag är ganska lugn. Leitner som bygger gondolen har en väldigt duktig platschef och mycket kompetenta medarbetar. Det här kommer de att fixa, säger Kjell.


När det gäller dalstationen så kommer den att rymma ett garage för alla de 80 gondolerna. Den blir ett 25 gånger 60 meter lång byggnad. Tanken är att i ett senare skede kunna bygga på en övervåning för ett servicecenter med affärer, restaurang, personalutrymmen och mycket mer.
— Det hinner vi inte med i år, konstaterar Kjell och det gäller också den nya vägen ner till de nya parkeringarna vid gondolen.
— Vi har en väg som vi använder för bygget och den kommer vi att använda i vinter för gästerna innan vi får en större väg klar.
Nu handlar det om att få det gigantiska byggprojektet med gondolen klart i tid till jul när julgästerna ska kunna ta en bekväm gondol till toppen.
— Det vi samtidigt gör är att vi förändrar profilen på Västbranten så det mer blir en röd-blå nedfart istället för svart som den är i dag. På så vis ska nedfarten passa alla utan att vara för svåra. Men det kommer att bli en bra nedfart och det kommer att skjuta på hela vägen ner till dalstationen, säger Kjell.
— Tanken är att det här ska vara en familjebacke.
Det stora bygget har också engagerat bygdens entreprenörer.
— Det är väldigt mycket arbete med markberedningar, vägar och logistik för att allt det här ska fungera och vi har väldigt många olika entreprenörer sysselsatta, säger Kjell Skoglund.
— Sedan kommer vi att ha väldigt mycket jobb kvar efter vintern med att återställa efter allt byggjobb.
Parallellt med jättebygget med gondolen så får Idre Fjäll också en ny släplift i Västbacken och den gamla knappliften på den andra sidan förbi restaurang Charlies kommer att förlängas.
— På så vis kommer det att gå att koppla ihop alla nedfarter på fjället, förklarar Kjell.
För Kjell Skoglund, som är den som kan fjället bäst av alla, är det här ett jobb som sker på ”övertid”.
— Att få vara med om det här projektet är en så spännande utmaning att det inte gick att tacka nej, säger Kjell som har åldern inne för pension.
— Nu har det varit jobb varenda dag sedan i våras, men efter jul ska det bli skönt att få vara lite ledig.
Kanske med avkopplande skidåkning i vad Kjell är övertygad kommer att bli en riktigt bra backe och en satsning som kommer att lyfta Idre Fjäll rejält.
I faktauppgifterna från Leitner benämns den nya gondolbanan som Wiberg 1 och Wiberg 2, återstår att se om det också blir det namn som den kommer att få vid invigningen i mitten av december.

Fakta om Idre Fjälls nya gondol
- Leitner 10-sätes gondolbana i 2 sektioner, Wiberg I+II.
- Gondolbanan består av 2 separata banor som som körs tillsammans men också kan köras var för sig.
- Wiberg I: Längd ca 1.500 m med en höjdskillnad på ca 250 m. Kapacitet: 3.000 personer/timmen.
- Wiberg II: Längd ca 600 m med en höjdskillnad på ca 60 m. Kapacitet: 3.000 p/t.
- Gondolbanen skall stå färdig i mitten av december.



