Siljan News logo
Annons
huvudsponsorn Preem kliver av samarbetet med Vasaloppet – ett besked som välkomnas av miljöorganisationer.

Nu avslutar kritiserad sponsor samarbetet med Vasaloppet

Efter 17 år som huvudsponsor väljer Preem att inte förlänga sitt avtal med Vasaloppet. Beslutet kommer efter en vår av hård kritik mot samarbetet och hyllas nu av miljöorganisationer.

Preem meddelar att bolaget inte förlänger sitt sponsorskap med Vasaloppet när det nuvarande avtalet löper ut i september. Därmed avslutas ett 17 år långt samarbete.

”Vasaloppet har varit ett framgångsrikt och värdefullt sponsorskap för Preem under 17 år. Ett partnerskap vi är stolta över och som har bidragit med stora värden och skapat glädje såväl för våra medarbetare som deltagare. Vi vill rikta ett varmt tack till alla åkare och Vasaloppsentusiaster som vi mött i och utanför spåret genom åren och till Vasaloppet för ett fantastiskt fint samarbete,” säger Ulrica Bååthe, chef för varumärke och marknadskommunikation på Preem.

Annons

Från Vasaloppets sida betonar man att samarbetet haft stor betydelse.

”I och med att Preem väljer att inte förlänga samarbetet kan vi se tillbaka på en lång och utvecklande resa tillsammans. Precis som med flera av våra andra samarbeten har Preem varit en stor del av att stärka deltagarnas upplevelse på plats i Vasaloppsarenan. Nu väljer de att gå vidare och på Vasaloppet fortsätter vi vår resa framåt för att sätta Sverige i rörelse,” säger Johan Eriksson, vd på Vasaloppet.

Kritik mot sponsorskapet

Samtidigt har samarbetet under senare tid varit hårt ifrågasatt. Under våren visade en opinionsundersökning från Novus att en majoritet av svenskarna ville att Vasaloppet skulle avsluta sitt avtal med oljebolaget. Mer än femtio toppskidåkare skrev även en debattartikel i Aftonbladet med samma krav.

Miljöorganisationer har länge drivit frågan och välkomnar nu beskedet.

”Det är på tiden att Vasaloppet och Preem gör slut. Det är en stor seger för alla som har kämpat för att få ett slut på att vintersporter gör reklam för oljebolag,” säger Anna Jonsson, New Weather Sverige.

Hon menar att beslutet kan få följdeffekter inom idrottsvärlden.

”Att Vasaloppet och Preem nu avslutar sitt sponsoravtal är bara början. Fler inom vinteridrott kommer att följa efter, det är helt orimligt med fossilreklam som bidrar till att smälta snön som vintersporten är helt beroende av.”