
”Nu är frustrationen borta”
Gustaf Säljgård driver sedan några år Dala destilleri. En verksamhet där han tar tillvara på potatis som grossisterna ratar, för att istället använda den för att göra mäsk och sedan destillera den till ”ädlare” drycker. Nu har han sedan sommaren haft tillstånd att sälja sina produkter vid visningar av företagets verksamhet i Dala-Järna.
Visningarna där han visat upp sin verksamhet har varit mycket populärt och så nu även gårdsförsäljningen. Vid de första visningarna efter att han fått sitt tillstånd att sälja alkohol som han tillverkat, kom det 52 tycken som ville prova och sen köpa. Men Gustaf har inte hunnit med så mycket som han skulle vilja. Men nu är frustrationen som han hade innan tillståndet borta.
— Innan man ändrade på kraven för gårdsförsäljning, var det oerhört frustrerande. Jag hade visningar och provsmakning, men sen kunde de inte köpa med sig något. Nu har visningarna blivit så mycket roligare och fler och fler kommer och köper, berättar Gustaf Säljgård.
Det mest spännande för besökarna är enligt honom, allt som oftast själva destillationen. Man brukar vara imponerad av all koppar, men man är också intresserad av hur det går till med destilleringsteknik.
I augusti kom han upp som det mest klickade och efterfrågade besöksmålet i Sverige hos Gårdsförsäljningsguiden som samlar 111 besöksmål för destillering och bryggning.
— Det känns bra! Just för att det vi gör är hantverk och gjort från grunden så tror jag folk förstår att det är jag som är själva destilleriet och dess produkter. Jag tror att folk gillar det och även min uppriktighet i vad jag gör, berättar Gustaf.
Söker man på internet så får han idel lovord och femmor i betyg.

Etiketteringsmaskinen där han gör iordning flaskorna till Eldfamnes gin. Foto Anders Karlsson.Vissa av hans produkter finns på Systembolaget, men inte alla. Gustaf berättar varför.
— Anledningen till att vissa saker bara kan köpas på gårdsförsäljning beror på Systembolaget. Det tar lång tid att ta fram en ny produkt och lanseringsprocessen är omständlig. Därför är det enklare att göra en produkt som folk kan få prova via destilleriet så man vet att folk gillar den. Så man inte behöver gå genom en lång process via Systembolaget bara för att sedan märka att den inte var speciellt populär.
Nu till jul har Gustaf därför tagit fram sju olika julsnapsar som kommer att säljas i paket direkt vid visningarna. Men en av hans nya produkter kommer att leta sig ut i landet.
— Eldfamnes Limoncello är våran nyhet som dessutom kommer lanseras på Systembolaget till påsk. Det är en likör som görs på citronskal, berättar Gustaf.
