Siljan News logo
Annons
Jeanet Van Dam, verksamhetsledare och rådgivare vid Nyföretagarcenter i Ludvika och Smedjebacken. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

”Många säger att de drömt länge, men vågar nu”

Trots tuffa tider startas nya företag, om än i minskad omfattning. Viktigt att ha med sig in i livet som företagare är givetvis ett fokus på ekonomi och att kunna förstå, hitta och tolka vilka regler som gäller, kanske tillsammans med personliga egenskaper som mod och nyfikenhet. Detta enligt Jeanet Van Dam, verksamhetsledare och rådgivare vid Nyföretagarcentrum i Ludvika och Smedjebacken.

Utvecklingen i Sverige visar en ökning av konkurser och en minskning av nyföretagandet. Just Ludvika och Smedjebacken hör till de kommuner i Dalarna som uppvisar något bättre siffror när det gäller nya företag. Detta sker trots den goda tillgången på arbetstillfällen, vilket i vissa fall kan minska drivkraften att starta eget. Det växande samhället – Guldläget – skapar dock möjligheter även här. För vissa blir de positiva framtidsutsikterna den droppe som får bägaren av mod och vision att rinna över och bli starten på en företagarresa.

— Jag märker att många säger att de drömt länge, men vågar nu, säger Jeanet Van Dam.

I sin roll möter hon människor med vitt skilda bakgrunder – både de med erfarenhet inom ekonomi och affärsjuridik och de med mer vaga idéer om ett nytt sätt att leva. Alla är de, på olika sätt, en del av det spännande läge som Ludvika och Smedjebacken befinner sig i.

— Samhället växer och man vill skapa det som inte redan finns, säger hon.

Annons
Jeanet Van Dam, verksamhetsledare och rådgivare vid Nyföretagarcenter i Ludvika och Smedjebacken. Foto: Viktoria Åkesson Forsman
Jeanet Van Dam möter blivande och nuvarande företagare i Ludvika och Smedjebacken. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

De redan starka företagen på orten bidrar på flera sätt.

— Det finns medflyttande till personal vid de stora företagen som väljer att starta eget. Dessutom behöver de stora industrierna underleverantörer, vilket öppnar möjligheter, säger Jeanet.

Det lokala näringslivet prioriteras högt, och hos Nyföretagarcentrum erbjuds kostnadsfri rådgivning. Den riktar sig inte bara till nyföretagare, utan även till dem som varit verksamma under en längre tid.

— I andra städer finns Nyföretagarcentrum tillgängligt under de första tre åren som företagare, men här har vi ingen gräns. Det är viktigt att möjligheten till rådgivning finns kvar. Om det betyder att vi kan bevara och utveckla vårt näringsliv är det värt allt, säger Jeanet.

Jeanet Van Dam har varit egenföretagare i över 20 år. Uppdraget vid Nyföretagarcenter är en del av hennes konsultverksamhet inom företagssupport och arbetsmiljöutbildningar som hon driver parallellt med ett företag inom industriella robotautomatisering. Hon valde företagandet för att själv kunna styra över sin tid, men understryker att det är en sanning med modifikation.

— Det är kunderna som styr, en viktig signal att skicka vidare till dem jag möter som rådgivare, säger hon och konstaterar att hon i princip alltid är tillgänglig – även under helger.

— Det är viktigt, betonar hon.

Annons

Ambitionen är att rådgivningarna på kontoret, som ligger hos Samarkand 2015, ska kännas trygga och informella – som vid ett köksbord, om än i kontorsmiljö.

— Jag lägger stor vikt på sekretess och att allt vi diskuterar stannar i rummet, säger Jeanet.

Förutom rådgivningar erbjuds även workshops på olika efterfrågade teman samt ett särskilt nätverk för kvinnliga företagare som träffas varje första måndagen i månaden. Nätverket finns för dem som funderar på att starta och dem som redan driver ett företag.

— Jag använder inga mallar. Alla har olika bakgrunder och jag anpassar mig efter dem, berättar Jeanet.

— Jag säger aldrig att en affärsidé inte duger. Men vi kan utveckla den tillsammans.

Oavsett produkt, idé eller vision menar Jeanet Van Dam att den centrala frågan alltid är densamma:

— Vad kommer pengarna ifrån? Hur får du in dina intäkter – din lön?

Det vanligaste misstaget enligt henne är att affärsidén i sig kan vara god, men att det finns brister i kunskaper om ekonomi och att det fattas kunder- behov. Hennes främsta råd är att ha en god ekonomisk buffert och att genomföra en ordentlig marknadsanalys för att  säkerställa ett bra kundunderlag.

I en tid då företagsamhet behövs mer än någonsin, arbetar hon för att hjälpa potentiella entreprenörer  att förverkliga sina visioner. Vissa visioner blir till stora bolag, andra mindre sidoverksamheter. Det viktigaste är att plan och vision går ihop – och att budgeten håller, även i tuffa tider som dessa.