Siljan News logo
Annons
Leende kvinna tar ut nyckel från nyckelskåp.
Jonna Fischer-Matz berättar att Tällbergsgruppen ser ett bra bokningsläge även en bit in på 2026. Foto: Alfred Olhans.

Lyft för Tällbergs hotell efter pandemin: ”Rekord”

Hotell- och restaurangtäta Tällberg kan användas som konjunkturmätare – när företag och privatpersoner öppnar plånböckerna igen märks det på weekendbesök, konferenser och julbordsbokningar. Nu slår flera anläggningar rekord, men ägarna kämpar fortfarande med vinstmarginalerna i inflationens spår.

— Rekordsommaren håller i sig med en positiv bokningsprognos ända fram till augusti nästa år, berättar Jonna Fischer Matz, marknadschef för Tällbergsgruppen som äger flera hotell i byn.

Siljan News ställde frågan till flera större hotell- och konferensanläggningar i Leksands kommun och samtliga som har svarat har haft positiva saker att förmedla.

— Vi har ökat enormt i omsättning de senaste tre åren, från 50 miljoner till 80 miljoner, säger Anders Åkerblad, vd på Åkerblads hotell i Tällberg.

— I år har vi haft ett något svagt första kvartal, men därefter en stark sommar med många privata gäster. Även konferenshösten har varit mycket bra, berättar Dalecarlias hotellchef Malin Jägers.

Annons
Vägskylt vid järnvägen som visar riktningen mot alla Tällbergs hotell och restauranger.
Tällbergs besöksnäring består av många aktörer som samverkar med varandra.

De ansvariga är rörande överens om att hotelltätheten i Tällberg inte är något de skulle vilja vara utan.

— Många pratar om att vi måste vara så hårda konkurrenter, men sanningen är att vi drar ju hit gäster åt varandra, säger Malin Jägers på Dalecarlia.

— Det gör att det kan finnas en levande by med butiker och saker att göra när man är här, fyller Rosanna Åkerblad i. Hon är vice vd och följer pappa Anders fotspår som den 22:a generationen i familjen Åkerblad.

— Vi i Tällbergsgruppen försöker positionera oss så att våra olika hotell har tydliga målgrupper. Paren som vill ha lugn och ro med lokal mat riktar vi till Villa Långbergs, på Klockargården har vi julshower och evenemang, och på Gyllene Hornet ska det vara familjevänligt, säger Jonna Fischer-Matz.

Som exempel visar hon Gyllene Hornets grunda barnpool, pysselrummet, biljardbordet i barnstorlek och den särskilda alkoholfria menyn för barn där drinkarna har namn som “Smurf” och “Minion”.

— Barnen ska känna sig VIP här, utlovar marknadschefen Jonna Fischer-Matz.

Tre personer står uppställda bakom ett buffébord i matsalen.
Åkerblads satsar hårt på sin mat. Restaurangchefen Murray Greenhill till vänster har lång erfarenhet från Grand Hôtel i Stockholm. Vice vd Rosanna Åkerblad i mitten och vd Anders Åkerblad till höger.

Åkerblads lutar sig istället mot dryck och mat i premiumklass samt den nyrenoverade och utbyggda spa-delen som har lockat många besökare.

— Tidigare var söndagar att betrakta som en “död” dag, men nu kan vi ha 60-70 gäster även på söndagar som kommer hit för att koppla av och ha det bra, säger Anders Åkerblad.

Åkerblads har en betydligt mindre andel konferensbokningar än vissa grannhotell, men det var kanske också deras räddning under pandemin.

— Vi gick inte ned mer än 500 000 kronor i omsättning under pandemiåret 2020, medan andra konferenshotell kanske tappade tio miljoner, minns Anders Åkerblad.

Dalecarlias hotellchef berättar att deras spa-paket och konferenser är de segment som går allra bäst.

— Bland privata resenärer är övre medelålder är den stora gruppen för vår del, vi vill framöver även locka fler yngre till oss. berättar Malin Jägers på Dalecarlia.
Annons
Kvinna i kavaj står i dunkelt upplyst vinförråd med många flaskor på hyllorna.
Hotellchefen Malin Jägers visar några av sorterna i Dalecarlias vinrum.

Tällbergsgruppen ser ljusglimtar för alla koncernens tre hotell:

— Vi såg tidigt ett större intresse för våra julbord och julshowen på Klockargården. Det blev fullbokat på alla föreställningar redan i slutet av oktober.

— Som vi ser det har konferensmarknaden börjat återhämta sig och vi ser betydligt fler företagsbokningar jämfört med föregående år, men även privatpersoner unnar sig. Om vi bara tittar på december så har vi en 35-procentig ökning av gästnätter på Gyllene Hornet jämfört med föregående år.

Hotellen fick också frågan om hur de hanterar vinstmarginalerna i relation till prisökningar för kunderna. Alla var överens om samma bekymmer – att matpriserna rusar iväg.

— Vi kan inte kompensera de ökade råvarukostnaderna med prishöjningar på våra gäster, utan det vi kan påverka är hur vi hanterar våra kostnader genom att bli ännu mer aktiva i vilka råvaror vi tar in och hitta volymrabatter, säger Jonna Fischer-Matz på Tällbergsgruppen.

— Det går inte att jämföra med Stockholm där det ofta är företagen som bjuder på julborden. Här kommer pengarna ofta från den privata kassan, och då går det inte att få ut de priserna, säger Anders Åkerblad som tänker att julbordet egentligen skulle behöva justeras upp en eller flera hundralappar.

— Det är det tuffa, att marginalerna krymper mer och mer. Vi har tappat 4-5 procent i vinstmarginal, så ligger man på 3 procent i vinst får man vara nöjd, konstaterar Anders Åkerblad.