Siljan News logo
Annons
Ludvikas näringslivschef Erik Odens tror på att utvecklingen i Ludvika kommer att göra att kommunen fortsätter att klättra på Svenskt Näringslivs rankning. Foto: Ludvika kommun

Ludvikas näringsliv har börjat klättra: ”Vi har hamnat i ett bra flow”

Från plats 279 till 213.

Så såg det ut för Ludvika kommun när Svenskt Näringslivs mer preliminära rankning om bästa företagsklimatet presenterade i våras.

När den riktiga rankningen släpps i september finns mycket som pekar på att Ludvika kommun är på väg uppåt på allvar.

— Man kan känna förändringen, säger kommunens näringslivschef Erik Odens.

Annons

År efter år har Ludvika skvalpat omkring i bottenskiktet när Svenskt Näringsliv släppt sin rankning om företagsklimatet i respektive kommun i landet. I ärlighetens namn är inte antydningen om plats 213 särskilt smickrande heller, då landet har 290 kommuner.

Men även om det skulle sluta med den placeringen när rankningen släpps på riktigt i september så är det mycket som pekar på att Ludvika kommer att avancera ordentligt vad det lider.

— Vi steg förra året och också förrförra året, så vi hoppas och tror att vi kommer att klättra rejält på rankingen. Vi har hamnat i ett bra flow nu när det gäller företagsklimatet, säger kommunens näringslivschef Erik Odens.

Han fortsätter.

— Det handlar om att hela kommunkoncernens förståelse för behoven att kunna ge snabb hjälp till företagen. Det handlar om allt från bygglov till livsmedelsfrågor. På detaljnivå kan det handla om företagare som har barn i skolan. Funkar skolan dåligt drar det ner för dem, funkar det bra så hjälper det dem.

Erik Odens trycker på att hela kommunkoncernen med alla dess funktioner har del i att näringslivet ska fungera och utvecklas. Precis som politikerna har en självklar roll.

— Det vi gör från näringslivsenheten är att lobba för de här frågorna, att vi hela tiden påminner om vikten att jobba med det här och jag kan känna att vi har lyckats bra med det.

Erik Odens berättar att ett dedikerat arbete påbörjades 2021, just för att det sett så knapert ut på Svenskt Näringslivs rankning. Och efter det har det hänt en hel del och idag finns ett omfattande samarbete med organisationer lokalt, som Samarkand och Företagarna.

— Samarbetet har haft väldigt goda effekter på företagsklimatet, för det är många där ute som får ta del av det. Så man kan säga att nu är det inte längre vi och dom, utan bara ett vi.

Foto: Jonas Bliberg

Att det händer mycket beror givetvis också till stor del på Hitachi Energys tillväxt lokalt. Vilket också påverkar andra företag i trakten och dessa vill man från kommunens sida också visa att man ser. Det gäller allt från enmansföretaget i Fredriksberg till en större underleverantör till Hitachi.

Därför är man ofta ute på företagsbesök numera, berättar Ann-Catrin Knudsen, näringslivsutvecklare på kommunen.

— Det är viktigt att alla företag blir sedda och inte bara Hitachi. Det får inte bli att vi glömmer alla andra företag för vi har många fina företag i Ludvika kommun, säger hon.

Hon berättar vidare att man strävar efter att det ska vara så enkelt som möjligt att skapa sig en tillvaro som företagare. Att man har ett system med så kallad etableringslots för att saker smidigt ska komma på plats.

Annons
Ann-Catrin Knudsen är näringslivsutvecklare på Ludvika kommun. Foto: Ludvika kommun

Erik Odens ser överlag en mycket positiv utveckling för Ludvika när det handlar om näringslivet. Han ser tecken på en ”stolthetskänsla” nu när Hitachis expansion sätter Ludvika på kartan och figurerar i nationell media.

— Vi har ju en befolkningstillväxt och ökar mer än hela Dalarna tillsammans. Vi är en av de 6-7 kommuner i Sverige som har kraftigast befolkningstillväxt.

Men samtidigt ligger Smedjebacken klart bättre till i Svenskt Näringslivs rankning och 213 är ju fortfarande väldigt långt ner på listan. Vad tänker du om det?

— Ja, man kan ju bara konstatera att vi har legat lågt i många år. Ser vi på Smedjebacken så gick de igenom en kris för 10-20 år sen när stålindustrin skars ner och de tappade arbetskraft och befolkning. I den krisen var de tvungna att ställa om och vässa sig som småföretagarkommun. Och de har ju utvecklats otroligt kraftfullt.

— I Ludvika blev vi kanske lite för nöjda med att ha ABB med underleverantörer. Sen har vi börjat vakna till, inte av en kris, utan av någonting fantastiskt, säger Erik Odens med syftning på Hitachi Energys expansion.

Ann-Catrin Knudsen fyller i.

— Smedjebacken kom ju från en fullständig katastrof och var i princip sist på Svenskt näringslivs ranking. Då bestämde de sig för en förändring. Och det är det vi också har gjort nu, säger hon och hoppas att det snart ska stå en etta först för Ludvika nästa gång de rankas så att kommunen åtminstone är topp 100.

— Det att fortsätta att jobba hårt, att aldrig sätta armarna i kors. Vi är ju aldrig färdiga. Det kommer nya företag och det handlar om hur vi alla tar emot dem.

Erik Odens påpekar för sin del att man trots allt inte heller ska stirra sig blind på Svenskt Näringslivs rankning.

— En undersökning är alltid en undersökning och det kommer många såna. Ibland kan man gå upp och ner på en sån ranking utan att riktigt veta varför. Visst tycker jag att det är glädjande att vi går framåt på den här rankingen, men jag tycker ändå att det är mer glädjande man kan känna förändringen i Ludvika i verkligheten. Man kan känna den varje dag.