
Ludvika gör jättekliv i företagsklimatet: ”jättestolt”
Ludvika gör ett av årets största kliv i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet – hela 102 placeringar. Politiker, tjänstepersoner och företagare är eniga om att samarbete och förändrade attityder ligger bakom framgången.
– Jag lyfter ofta det ni gör i Ludvika, för det är ett praktexempel på hur vi från Svenskt Näringsliv vill att kommuner ska ta sig an företagsklimatet. Det handlar inte om att ett näringslivskontor ska springa snabbare och göra fler företagsbesök, utan om samverkan, ökad dialog och förståelse. Det är en attitydfråga – hur man ser på lokala företag och hur kommunen kan kroka arm och skapa utveckling i hela kommunen, säger Victor Ericsson, regionchef på Svenskt Näringsliv.
Kommunalrådet Leif Pettersson (S) kallar resultatet för ett kvitto på att kommunen hittat rätt väg.
– Man får aldrig vara nöjd, men det är ett fantastiskt kliv som skapar förutsättningar för en helt ny nivå om vi håller i, säger han.
HåGe Persson (M), kommunalråd, lyfter att arbetet började redan före pandemin:
– Vi tog fram en näringslivsstrategi och byggde dialogen med företagen. Det långsiktiga arbetet ger nu resultat.
Även kommundirektören Maria Skoglund framhåller samarbetsklimatet.
– Jag är jättestolt över resultatet och vad vi åstadkommit tillsammans. Goda relationer är grunden för att kunna kroka arm och driva utvecklingen, säger hon.

Näringslivschefen Erik Odens konstaterar att arbetet bara börjat.
– Vi har 111 platser kvar att klättra. Det är en härlig utmaning, säger han.
Henrik Hammargren, ordförande i Företagarna, betonar att det är de lokala småföretagarna som satt betyget.
– Det är otroligt viktigt att det här fokuset finns. Det är inte Hitachi som sätter klimatet – utan de lokala företagarna, säger han.
Trots framgången finns utmaningar. Kompetensförsörjning är en av de största.
– Det gäller hela arbetsmarknadsregionen. Vi måste fylla på hela bredden, från elkraftsutbildning till förskollärare. Småföretagen signalerar att det blivit tuffare att rekrytera, säger HåGe Persson.
Henrik Hammargren håller med:
– När vi växer så här är det klart att vi får kompetensbrist. Men det är angenäma problem.
Även bostäder är en central fråga för att locka arbetskraft.
– I många delar av landet står byggandet still, men här byggs det. Vi har lokala entreprenörer som driver utvecklingen med hjärtat snarare än kalkylen. Utan dem hade vi inte haft samma tillväxt, säger Leif Pettersson.
Enligt Svenskt Näringsliv är det framför allt inom service, bemötande och dialog som Ludvika tagit sina största kliv.
– Det är de vardagliga kontakterna som gör störst skillnad för företagen. Ni har lyckats förändra hela organisationens sätt att möta företagare, säger Victor Ericsson.
Kommunalråden menar att det handlar om tillit och uthållighet.
– Trägen vinner, avslutar HåGe Persson.