
Leksand och Rättvik samarbetar för att öka den lokala handeln
För att stärka den lokala handeln på ett hållbart sätt drar Köpmannaföreningen i Rättvik och Leksands Handel igång med ett EU-finansierat projekt tillsammans med intresseorganisationen CirEko i höst.
— Det här handlar om att vi ska bli bättre på cirkulär ekonomi och vi kommer att ha ett uppstartsmöte här i slutet av augusti där vi inleder ett långsiktigt hållbarhetsarbetsprojekt som kommer att pågå under minst ett år, säger Wivi Sörlin som är ordförande i Rättviks köpmannaförening.
Hållbar Handel heter samverkansprojektet som handelsföreningar i både Dalarna, Gävleborg och Värmland deltar i under tre år. Målet är att ge företag inom handeln verktyg för en cirkulär och hållbar handel, alltså mer resurssmart och intressant för hållbarhetsmedvetna kunder.
— Det som ligger oss varmast om hjärtat det är att vara hållbar genom att handla lokalt, säger Wivi.
Att den lokala handeln har fått konkurrens av näthandeln är ingen nyhet. I många städer gapar butikslokaler tomma till följd av att små butiker har svårt att gå runt när det går att beställa på annat håll.
Karin Sahlin Backman som driver en underklädesbutik i Rättvik har en trogen skara kunder som handlar lokalt, men det finns också många som kommer in till henne bara för att be om hjälp att prova ut sin Bh-storlek för att sedan handla varan på annat håll. Det här har fått henne att reagera och i veckan lyfte hon frågan i ett inlägg på sociala medier.
— Varför ska jag lägga min tid och kunskap på att hjälpa någon som sedan så uppenbart ska gå och beställa den på nätet? Men det handlar inte om mig utan om branschen och hur det ser ut i dag, vi som har butiker möter det här ganska. Jag ville väcka en tanke om att vi måste vara rädda om våra små butiker och att inte använda oss som provhytt, vi har så otroligt kompetenta butiksägare här på orten, förklarar Karin.
Att näthandelns stora kedjor ofta kan locka med billigare priser gör givetvis att många väljer att göra sina inköp där för att tjäna en slant. Det Karin vänder sig emot är att kunder vill ha expertishjälp på orten men inte vill stötta de lokala butikerna som på sikt kanske försvinner om köptroheten minskar.
— Jag har full respekt att man behöver fundera när man handlar, och det handlar inte om att jag vill ta betalt för tjänsten av mina kunder för att de provar bh, ibland behöver man både fundera och gå hem och klura på färg eller så. Men när det är så uppenbart att det ska handlas på nätet så ville jag lyfta frågan, avslutar Karin.