Siljan News logo
Annons

Laddbara bilar ökar – hur ser det ut i din kommun?

I Dalarna är varannan ny bil laddbar – men länet hör ändå till de delar av landet där el- och hybridbilar är minst vanliga. Majoriteten av de laddbara bilarna köps dessutom av företag. Hur ser det ut i din kommun?

Annons

Under andra kvartalet 2025 var 54 procent av alla nyregistrerade personbilar i Dalarnas län laddbara, det vill säga antingen rena elbilar eller laddhybrider. Totalt registrerades 1 243 nya bilar i länet under perioden.

Merparten av de laddbara bilarna var så kallade laddhybrider – fordon som både kan laddas och köras på el men också har en förbränningsmotor. Rena elbilar stod för 26 procent av alla nya registreringar. Resterande 46 procent var bilar som enbart drivs med fossila bränslen.

Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är det fortfarande främst företag som står bakom köpen av elbilar. Ungefär sju av tio elbilar registreras av företagskunder.

En annan tydlig trend är att laddhybriderna har stärkt sina positioner. Även om elbilar fortfarande är flest bland de laddbara bilarna, har andelen laddhybrider ökat under de senaste månaderna.

På nationell nivå var 62 procent av alla nyregistrerade personbilar laddbara under andra kvartalet – en högre andel än i Dalarna. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, eftersom många leasingföretag har sitt säte där.

Jämfört med andra län sticker inte försäljningen av elbilar och laddhybrider i Dalarna ut som särskilt hög. Under kvartalet hade länet den åttonde lägsta andelen laddbara nyregistreringar i hela landet.

Dalarna ligger på nedre halvan på lisrtan när det gäller andelen laddbara bilar som såldes under andra kvartalet 2025..

Sett till nyregistrerade bilar under andra kvartalet 2025 hade Borlänge den högsta andelen laddbara fordon i Dalarna. Där var 64 procent av de nya bilar som såldes antingen elbilar eller laddhybrider. Orsa och Falun låg också högt, med 63 respektive 61 procent laddbara nyregistreringar.

Annons
Borlänge i topp och Gagnef i botten när det kommer till andelen laddbara bilar som såldes i varje kommun under kvartal två 2025.

Lägst andel laddbara nybilar hade Gagnef, där endast 37 procent av de nyregistrerade bilarna under kvartalet var el- eller laddhybrider. Även Smedjebacken (39 procent) och Älvdalen (40 procent) låg tydligt under länets genomsnitt.

Eftersom antalet sålda bilar varierar mycket mellan kommunerna – från 270 i Borlänge till bara 3 i Gagnef – bör siffrorna ses som en ögonblicksbild av utvecklingen under just detta kvartal, inte som en bild av den totala fordonsflottan.

Vilka bilar är det då som säljs i Dalarna? Inte helt oväntat ligger Volvo i topp före Kia.

Siffror från Mobility Sweden och gäller personbilar sålda under juni 2025

Över en natt i november 2022 förändrades förutsättningarna för försäljningen av el- och hybridbilar. Och det syns mycket klart i statistiken. Fram till den dagen hade försäljningen av laddbara bilar ökat extremt och bilar drivna på fossilbränslen sjönk i samma takt. Men från en dag till nästa togs miljöbonusen bort vilket chockade bilbranschen.

Systemet med bonus malus infördes för att gynna el-, hybrid- och gasbilar samtidigt som fossilt drivna bilar med höga utsläpp straffades. Nu försvann bonusen, som på en helt eldriven bil var 70 000.