
”Insjön är och förblir hjärtat i Clas Ohlson”
På fredagsmorgonens företagarfrukost i Leksand var en av de inbjudna gästerna Kristofer Tonström, som sedan mars 2021 är VD för Clas Ohlson. Han är den sjunde VD’n i bolagets 104 åriga historia vilket han själv jämför mot tidigare uppdrag där han varit den sjunde på cirka tio år vilket säger något om uppdraget.
— Det är en stolthet att få förvalta den här traditionen till kommande generationer och också ett väldigt ansvar, säger han.
Efter frukosten får vi en kort intervju med Kristofer Tonström om den första tiden som VD, utvecklingen inom bolaget samt utmaningar, risker och möjligheter framöver.

En del menar att den så kallade Clas Ohlson-andan håller på att gå förlorad och nyligen fick ni kritik för en arbetstidsförändring i butiken, hur viktigt är Insjön och traditionen nu och framöver?
— Insjön är och förblir hjärtat i Clas Ohlson, säger Kristofer Tonström.
— När det gäller bemanningen i butiken så har den ökat totalt men vi behöver vara flexibla och bemanna när kunderna är i butik, det betyder att vissa har gått ner i tid medan andra har gått upp i tid. Som i alla förändringar är det inte möjligt att alla blir nöjda men vi behöver försöka se till både individen och helheten i våra drygt 220 butiker i tre länder, fortsätter han.
Hur ofta är du i Insjön?
— Nu är jag här nästan varje vecka efter att ha varit lite begränsad av pandemirestriktioner under den första tiden som VD. Jag kunde dock inte hålla mig helt utan var även uppe i Insjön några gånger då också, säger han.
Att börja mitt under pandemin innebar både utmaningar och fördelar, till exempel kunde Kristofer Tonström som ny VD inte resa runt och besöka verksamheten under de första månaderna i den utsträckning han hade önskat. Å andra sidan var många efter ett år med restriktioner vana vid digitala möten och han kunder prata personligen med över 200 butikschefer på bara några veckor.
Har du hunnit besöka alla 220 butiker nu?
— Nej det har jag inte men det är absolut min ambition och är jag någonstans av andra skäl så passar jag på att se butiken, även om vi ”bara” har butiker i Sverige, Norge och Finland så finns vi från norr till söder och det är långa avstånd, säger han.
Kristofer Tonström pratar om kombinationen mellan e-handel och butiksnät som en framgångsfaktor, under pandemiåren växte e-handeln mycket snabbt och då var butiknästet en bra bas att bygga distributionen på för att få ut varor till kund nu svänger trenden tillbaka en del mot butik igen och då kan man följa med i den riktningen också.
— Ett roligt exempel är när jag besökte vår nyöppnade butik i Tromsö nyligen, där var många kunder överlyckliga över att få leveranser inom bara någon dag, de var de supernöjda då det tidigare inte fått något på mindre än en vecka, det är ett bra exempel på styrkan i ett butiksnät kombinerat med e-handel, säger han.
Clas Ohlson påverkas som alla andra företag av att konjunkturen försvagas, Kristofer Tonström säger att man just nu befinner sig av en perfekt storm där transporter, inköpspriser och valutor (framförallt amerikanska dollar som är huvudsakliga valuta för inköp) alla går åt fel håll, det vill säga blir dyrare, vilket driver upp kostnaderna.
— Vi märker samtidigt att kunderna blir mer prismedvetna, de jämför pris noga, väntar på kampanjer för inköp och så vidare. Det är också därför vi måste bli mer effektiva och flexibla, för varje krona vi kan spara är en krona vi inte behöver ta ut av kunderna, säger han.

Vilken är den största risken framöver?
— Den största risken för oss är att kundernas köpkraft minskar, en genomsnittlig familj beräknas förlora 5 000 kronor per månad i köpkraft under året och i storstäderna är det uppåt 9 000 kronor och det märks, säger Kristofer Tonström.
Förlorar ni bara på det eller finns det områden där ni kan bli vinnare?
— Vi har ett prisvärt erbjudande och om kunderna får det lite sämre så kan det hända att de vänder sig till oss i högre utsträckning än dyrare konkurrenter. Om krisen blir riktigt djup finns å andra sidan risken att man helt avstår får sällanköpsvaror, det återstår att se och vi behöver vara flexibla för att möta marknaden som den utvecklar sig, säger han.
Ändrade kundbeteenden märks som sagt av i priskänslighet hos kunderna men det märks också att vissa produkter efterfrågas i högre utsträckning, produkter som sparar el och vatten men även matlådor är exempel på sådant som säljer mycket mer nu än tidigare.
Så med de förutsättningar är årets julklapp någon av dessa produkter?
— Ja, kanske ett duschmunstycke som sparar varmvatten och en matlåda? Nej, nu vet jag! En kaminfläkt måste det bli, en sån där som sprider den härliga värmen från elden det blir årets julklapp om jag får önska, avslutar Kristofer Tonström med ett leende.