
Hållbarhet som affärsmodell – så bygger Leksands Knäckebröd lönsamhet
Kan man se hållbarhet som en del i att öka lönsamheten? Det var en av frågorna när Futureday anordnades och drog många deltagare från olika företag och branscher. Ett företag som kommit väldigt långt, inte bara tänk utan även i verkstad, är Leksands Knäckebröd.
Vissa ser hållbarhetsarbete som en kostnad. Andra som en förutsättning för att fortsätta vara relevanta på marknaden. Så finns det de som ser en direkt koppling mellan hållbarhet och lönsamhet.

Leksands Knäckebröd är ett företag som tillhör den senare kategorin och Annika Sund som är marknadschef berättar gärna om det. För det är inte alla som vill det. Hållbarhet ska, för vissa, hållas som något fint och inte förknippas med att vara affärsdrivande. Men varför går det inte att ha två tankar i huvudet samtidigt? Kan man inte se hållbarhetsarbetet som något viktigt och nödvändigt – samtidigt som man ser det som något som kan generera ekonomisk utveckling?
— Det är klart at man kan göra det! Bara en sådan sak som att ekonomichefen kunde göra en tryggare upphandling med banken. Vi har nästan bara tjänat pengar på vårt arbete med hållbarhet, berättar Annika Sund som är marknadschef på Leksands Knäckebröd.
Arbetet för en mer hållbar, och lönsam, framtid har pågått länge och är en naturlig del av företagets verksamhet. Och det är inte bara för den egna verksamheten som det ger resultat.
— Vi kan hjälpa våra kunder att göra bra val. För vi deklarerar ner på produktnivå. Och vi har ett lågt avtryck jämfört mot andra bakade produkter. Lågt CO₂-avtryck ger mer affärer, fortsätter hon.
Kan du ge konkreta exempel på vad ni gjort och gör?
— Vi har solceller och så återvinner vi överskottsvärmen från våra ugnar och det har vi gjort i sjuttio år. Det och ner till vilka gräsklippare vi har – el och HVO kör vi på.

Mycket handlar om inställning och viljan att göra förändringar. Och av naturen finns det oftast motstånd till förändring. Det okända är jobbigt. Men hur ska man göra då?
— Börja enkelt där du står och går. Börja med det enkla som till exempel resor. Att visa säljkåren att det går bra att köra på HVO och sen på el gick bra för oss. När man förstod hur mycket vi kunde minska våra avtryck blev det som en tävling. Det triggade att bli ännu bättre. Få folk att springa på den bollen, säger Annika.
Hur har det varit för dig själv, som reser mycket, att byta till elbil?
— Det gäller att bryta vanor och det även för mig. Och elbil var ångest. Massor av appar som behövs för att ladda på vägen. Att planera lite mer. Men jag behöver kaffe var tredje timme och då passar det bra att ladda. Jag körde 75 mil förra onsdagen och det var inga problem. Det tar några månader att vänja sig. Sen är det inga problem, berättar Annika.
Företagets transporter inom Sverige går sedan ett tag med fossilfria lastbilar som framför allt drivs av HVO.
— Det är kul att vi kunnat lösa det i samarbete med ett annat dalaföretag – Maserfrakt.
Det gäller att skapa stolthet för det arbete man gör för då vill medarbetarna vara med, avslutar Annika.