Siljan News logo
Annons
Emil Henning driver Gulf i Idre som investerat 1,3 miljoner i två supersnabbladdare. Foto Nisse Schmidt

Emils bensinmack investerar för framtiden – Först i landet med privat supersnabbladdning

Emil Henning driver en bemannad bensinmack i Idre som nu satsar stort för att möta framtidens elbilsflotta.

— Jag tror jag är först i landet med att privat ha investerat i en supersnabbladdare, säger Emil.

Totalt har investeringen kostat Emils företag 1,3 miljoner kronor plus moms.

— Jag har fått 25 procent i stöd från det så kallade klimatklivet och nu lämnar jag in ytterligare en ansökan för att kunna dubblera de två supersnabbladdarna som nu är i drift.

För Emil handlar det om en överlevnadsfråga när Sveriges bilflotta blir allt mer elektrifierad.

— Tanken är att kunna behålla kunderna och ställa om inför framtiden. Att behålla kunderna är viktigt för att kunna fortsätta att driva mitt företag och behålla den personal jag har, säger Emil.

Just att placera supersnabbladdarna intill butiken innebär att Emil hoppas på att kunna få en merförsäljning inne i butiken.

— En fördel är också att vi kan hjälpa kunder som kommer hit om de har problem med både laddningen eller behöver annan hjälp, säger Emil.

Annons
Emil Henning och Dennis Johannesson vid premiärladdningen av Dennis elbil. Foto Nisse Schmidt

Genom att han själv äger laddarna så räknar han med att kunna få den vinst som annars bara skickas vidare till det elbolag som står för laddarna.

— Att använda supersnabbladdare är dyrare än att ladda hemma med så kallade destinationsladdare, men för besökaren eller för den som är på resa så handlar det samtidigt om att kunna ladda snabbt och komma vidare.

— Jag följer elpriserna och vad andra tar. Idag är det åtta kronor per kilowatt, men då går det också fort att ladda.

Då laddarna precis tagits i drift så återstår ännu en del detaljer.

— Mina stamkunder kommer att få en tagg som gör att det blir både enkelt och går snabbt att börja ladda bilen. Det man annars ska ha är en app som gör laddningen enkel både att starta och betala, säger Emil.

Med Emils två supersnabbladdare är Idre utan tvekan en av landets bästa vad gäller antalet laddare i förhållande till antal invånare. Sedan tidigare finns även de snabbladdare som Vattenfall satt upp med statligt stöd och som togs i drift i vintras. Därtill har både Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll gott om så kallad destinationsladdare där tanken är att bilen ska stå stilla en längre stund.

Men nu är det i första hand besökarna som snabbt och bekvämt ska kunna ladda sina bilar vid besöken i Idre.

— För ett år sedan fanns det ingen snabbladdare i Idre, men nu finns både Vattenfalls snabbladdare och mina supersnabbladdare, säger Emil Henning.

Annons
Emil Henning och Dennis Johannesson vid premiärladdningen av Dennis elbil. Foto Nisse Schmidt

Vad skiljer olika laddare åt:

Laddtider beror på både laddare och fordonets batterikapacitet. Därtill kommer batteriets temperaturer och andra yttre omständigheter.

Destinationsladdare eller normalladdare: Har en effekt på 3,6–22 kW. En normalladdning tar mellan 3-10 timmar.

Snabbladdare: 50-150 kW. En normalladdning tar 15-120 minuter.

Supersnabbladdare: 150-350 kW. En normalladdning tar 10-45 minuter.

Dennis Johannesson pemiärladdar sin bil. Foto Nisse Schmidt