
Eldriven lastbil i fjällmiljö – fungerar utmärkt
Under två veckor rullar en eldriven lastbil i Idre. Det är Tommy Håkansson på Bergservice i Särna som testar en eldriven Scania 45R i backarna runt Idre Fjäll.
– Det fungerar, och jag är mäkta imponerad över hur jag upplevt det hela, säger Tommy Håkansson och bjuder Siljan News på en åktur från Idre by upp till Idre Fjäll.
Den stora lastbilen rullar ut från lunchuppehållet i Idre. I hytten är det så gott som helt tyst.
– Tyst är det, och lika lättkörd som de övriga bilarna, säger Tommy Håkansson.
– Sedan kör jag ganska lugnt. Jag kör nu precis som med de dieseldrivna bilarna. Att hålla hastighetsbegränsningarna och inte ha blyfot på gaspedalen är inget problem – då räcker elen längre. Behövs det finns det massor av hästkrafter att ta till.
Över 600 hästkrafter, eller 450 kW.

På Idre Fjäll lastades bilen med jord. Sedan tippades jorden på Bergservice upplag i Idre. Ett lass med grus lastades därefter i bergtäkten söder om Idre för att levereras till hotellbygget i Grängesåsvallen.
– Vi hade 85 procent el när vi rullade ner från fjället och 87 procent när vi kom ner till byn. Med andra ord hade vi gått plus på den sträckan.
– Nu har vi tappat en procent när jag lossat och lastat, och när jag nu åter rullar upp mot fjället har jag fortfarande mer ström i batteriet än när jag startade på Idre Fjäll.
Att det sedan går åt mer el för att köra gruslasten upp på fjället är en annan sak.
– När jag motorbromsar eller bromsar laddas batterierna. Man blir lite nördig när man kör och följer informationen på displayen.

Foto Nisse Schmidt
Det var i våras som Tommy tog kontakt med Scania för att få testa en eldriven lastbil.
– Det var en lång väntan, men nu har jag den här för provkörning och har försökt köra precis som jag brukar köra de dieseldrivna bilarna.
– Man får vara både nyfiken och nördig för att våga prova, men jag gillar att testa det som är nytt.
Tommy berättar att Arla har testat en eldriven lastbil med mjölktankar – och nu Bergservice i Särna.
Att det fungerar att köra en eldriven lastbil har Tommy nu insett.
– Häromdagen startade jag med fulladdat batteri och körde hela dagen. När jag var färdig på kvällen hade jag fortfarande elva procents laddning kvar.
– Det som krävs för att det ska fungera handlar om ekonomi och om att det måste finnas laddare med bättre kapacitet än vad som nu är fallet.
När det gäller ekonomin är det betydligt billigare att ”tanka”: 4 000 kronor för en dag med diesel mot 800 kronor med el.
– Det räcker ändå inte för att täcka de betydligt högre leasingkostnaderna. Så ska det här bli verklighet krävs någon krona extra i ersättning eller ett avtal. Sedan måste det fungera att ladda lite snabbare med en snabbladdare – och helst ha ett garage med laddare vintertid.
– Det gäller att få i tillräckligt med el under en rast.
En annan nackdel är än så länge att närmaste verkstad finns i Borlänge, men å andra sidan är det långt mellan serviceintervallerna.

– Det jag kan konstatera redan nu är att en eldriven lastbil fungerar perfekt för de här jobben, men det kommer nog att ta ett tag innan det går att beställa en eldriven lastbil.
Sedan återstår det att se hur kyla påverkar räckvidden, liksom de grövre däck som behövs för det dagliga arbetet.
Kostnaden för en eldriven lastbil är mer än dubbelt så hög som för en vanlig lastbil.
– Fyra miljoner i inköp är mycket pengar, men förhoppningsvis kommer det att finnas en efterfrågan från beställare av transporter på den här typen av miljövänligare fordon.
För de stora fjällanläggningarna med uttalad miljöprofil lär det definitivt finnas ett intresse – för en tyst lastbil utan avgaser. Det är något som bör räknas med när en skidanläggning gör sitt miljöbokslut.
– Det är ekonomin som är avgörande. Jag måste få en kund med på resan. Sedan krävs det en kraftigare laddare här i Idre, säger Tommy Håkansson.