
”Det största var när jag och mamma tog Masexpressen till Stockholm. Nu har jag själv en butik här”
Lyko har under de senaste åren i dubbel bemärkelse varit företaget på allas läppar och framgångarna fortsätter att följa på varandra.
Samtidigt som nya butiker lanseras i både Finland och så småningom också i Norge tar en av grundarna, Erika Lyko, steget ut i rampljuset. Detta med ett lugn, en jordnära attityd och en stor omsorg över det familjära Lyko.
Sedan starten har Rickard Lyko varit ansiktet utåt för familjeföretaget från Vansbro, men lillasyster Erika har ända sedan expansionsresans början haft en betydande nyckelroll med sin frisörkompetens, sitt produktansvar och inte minst som investerare och möjliggörare för att framgångsresan ens skulle kunna starta.
— Det har inte varit ett aktivt beslut varken att hålla mig borta från rampljuset eller kliva in i det nu. Det är ett naturligt steg då det finns mer tid för den typen av arbete nu, säger Erika Lyko.
Det nu mera börsnoterade skönhetsbolaget Lyko startade en gång i tiden i Dala-Järna vid föräldrarna Stefan och Ritas frisersalong. En liten näthandel öppnades som komplement till den fysiska verksamheten på plats och beställningarna packades mellan kunderna. När sonen Rickard avslutade sina studier var planen att han skulle ge sig ut i arbetslivet och söka jobb, men just efter börskraschen var tajmingen usel och Rickard vände istället hem till Vansbro för att hjälpa till vid familjeföretaget.
Hos Erika, som då arbetade som frisör i Falun, hade tankarna om att utveckla karriären och göra något mer börjat växa. När Rickard ringde med den önskan som skulle bli starten för något större än vad de någonsin kunnat föreställa sig, var det dags att ta steget.
— Han hade börjat se potentialen i webbshoppen och vi tänkte allihopa att skulle vi göra något, då skulle vi göra det tillsammans. Vi behövde gå in med kapital som vi inte hade och lånade upp oss privat, berättar Erika.
— Det är klart att när han ringde och sa att jag skulle låna upp min lägenhet, då blev det kortslutning i huvudet. Det kändes jättekonstigt. Jag visste knappt att man kunde göra så. Bara att köpa en lägenhet var nytt för mig. Jag trodde att man hyrde! Men lägenheten i Falun var så fin. En lila hall och ett gult kök minns jag. Jag tyckte så mycket om den, berättar Erika Lyko och det är tydligt att resan och företaget betyder mycket, inte bara affärsmässigt utan också personligen.
Trots den risk det innebar att satsa sina boenden beskriver Erika Lyko att det aldrig kändes läskigt utan bara naturligt.
— Det kändes självklart och vi förstod nog aldrig riktigt vad vi gjorde. Det är lätt att säga i efterhand att det inte var läskig. Tänk om det hade gått åt skogen och vi hade blivit betalningsskyldiga allihopa. Man kan tänka att bolaget är stort nu och med alla stora investeringar vi gör, men det största vi gjort, det gjorde vi nog där, säger Erika Lyko.
Aldrig hade hon kunnat tänka sig den omfattning som bolaget idag har, men efter att under uppväxten sett föräldrarna arbeta tillsammans var det självklart att stötta satsningen gemensamt.
— Genom hela vår uppväxt har vi gjort allt som familj. Vi har gjort saker tillsammans och när Rickard trodde så hårt på något var det klart att vi också ville satsa, säger Erika.
Från 2008 har hon arbetat i företaget. Då gick flytten till Stockholm för att sköta den första salongen i huvudstaden som Lyko drev.
— Vi ville komma åt ett hårvårdsmärke, men fick inte köpa in det till salongen i Dala-Järna. Då tänkte vi att det kanske skulle verka seriösare att ha en salong i Stockholm och jag flyttade dit för att arbeta som frisör. Förutom mig hade vi hyrstolar och en hudterapeut i salongen, berättar Erika.
Strax efter flytten kom frågan från annat håll om att hålla utbildningar inom frisöryrket och uppstarten av Lyko, som vi känner det idag, kombinerades med konsultande som utmanade rädslan för att prata inför folk.
— Från början var det en mardröm att resa sig upp och prata inför andra, men nu tycker jag att det är kul. Att Lyko har utvecklats så som det gjort har inneburit otroligt mycket för min personliga utveckling. Hade jag vetat vad jag gav mig in på hade jag aldrig gjort det, berättar Erika, men är i dag oerhört glad över sitt val.
För åskådaren tycks Lyko ha exploderat från en liten frisersalong på landsbygden till det inkluderande imperium som förespråkar glädje och lek i skönhetsbranschen som det i dag är. Men för Erika, som upplevt hela resan, har utvecklingen skett naturligt och i små steg.
— Det är svårt att sätta fingret på speciella tillfällen som betytt extra mycket, men när vi gick samman med Bellbox hände något. De hade butiker som alla blev Lyko och det är enklare att ta på fysiska butiker än det som händer på nätet. Och så har vi Drottninggatan, där tror jag att det finns ett före och efter. Efter att vi öppnade butiken på Drottninggatan känns det som att många fler vet vad Lyko är och att vi finns, säger Erika.
Öppningen av Lykos Beauty Playground på Drottninggatan var sannerligen något extra. Kön ringlade kilometerlång och mediebevakningen var enorm.
— När jag var liten var det största på året när jag och mamma tog Masexpressen till Stockholm för att gå i butiker. Nu har jag själv en butik här och det känns verkligen stort, säger Erika.
— Det är viktigt att stanna upp och ta in det ibland och det gjorde vi där. Jag minns att jag frågade Rickard om hur det kändes och då blev han gråtig och kunde inte svara, fortsätter hon.
Idag har Erika bott längre i Stockholm än i Vansbro. I Stockholm finns sambo och barnen och Erika är ansvarig för produktutvecklingen av Lykos egna varumärke och för utbildning och utbud på de egna salongerna. Hon sitter i Lykos styrelse och från att ha arbetat kreativt med kunderna på salongen är vardagen i dag mer kontorsbaserad.
— Det är fantastiskt kul att vara med från idé till färdig produkt. Från att testa i fabrikerna till att se den på hylla är jättehäftigt. Vårt fokus är att leverera bra produkter, men de ska också vara prisvänliga och tillgängliga. Det är inte förpackningen som är viktig utan innehållet, berättar Erika.
— Det är superspännande och jag känner fortfarande att jag lär mig så mycket. Det känns bra att kunna bidra med min kunskap och att jobba nära verksamheten känns fortfarande viktigt. Den största skillnaden har varit att vänja mig vid att arbeta med långsiktiga projekt istället för att träffa flera kunder per dag och få feedback kontinuerligt, fortsätter hon.
Erika själv upplever att skiftet från familjebolag till ett stort företag pågår hela tiden, både i bilden utåt, men också internt.
— Man visste allt om allt. Nu vet man inte ens vad alla heter men vi vill fortsatt behålla den familjära känslan. Det tycker jag att vi har lyckats med och kanske är det därför som det inte känns så stort. Vi har jobbat mycket med kulturen, det är otroligt viktigt. Det finns inget som gör mig så stolt som när någon berättar att det känns bra att vara här, säger Erika med eftertryck.
Hjärtat finns i Dalarna och Vansbro som alltid kommer att vara hemma. Besöken hem till pappa och till verksamheten i hemkommunen är uppskattade av hela familjen.
— Jag är så glad att vi har bolaget där. På så sätt finns Vansbro alltid kvar. Mamma till exempel kom från Lesjöfors men när inte kopplingen till familjen finns kvar tappar man också kopplingen dit. Vansbro kommer alltid att finnas kvar för oss. Jag älskar att komma dit, säger Erika.
Atmosfären hemma i Vansbro, där man vill göra saker och där man vill varandra väl är det som Erika Lyko beskriver som det mest uppskattade.
— Jag är så tacksam för barndomen och att genom företaget nu kunna ge tillbaka till Vansbro. Det kommer alltid att vara viktigt för oss. Man känner ju alla, man hälsar på alla. Det finns kvar sedan vi var små och mamma och pappa hade salongen. Det är det jag älskar med Vansbro, att man säger hej, menar Erika.
Från uppväxten minns hon också idrotten. Skidorna och skidskyttet som hon idag har att tacka för lärdomen om att få kämpa för saker, att träna och att göra saker tillsammans.
— Det är väldigt viktigt och verkligen något att ge vidare till mina barn, den fostran, understryker Erika.
På frågan om vad hon skulle vilja ge för råd till andra med liknande företagsdrömmar som familjen Lyko en gång hade är svaret att våga drömma, men också att våga ta det lugnt.
— Man behöver våga tänka stort men att göra lite i taget. Alla små steg är på vägen till det stora. Ge det tid, säger Erika.
Målet är nu att fortsätta att expandera Lykos verksamhet i Norden och Europa. Erika Lyko själv ser fram emot att fortsätta sitt arbete med företagets egna produktutveckling och att ha tid för ett bredare perspektiv i bolaget. Koppen kaffe med en kollega på kontoret, att se varandra och ha tid till det är för henne viktigt. Det är så den familjära känslan lever vidare.
— Nu när vi öppnade i Finland tog jag och Rickard familjerna och barnen med oss och åkte dit för att vara med och möta upp de som jobbar i butiken. Vi fick höra efteråt att det uppskattades mycket att vi var där och det är värt så mycket att få ge tid till det, säger Erika.
Det finns inte bara en sak som är rätt. Det finns så många sätt att göra det på och man måste prova. Det är lärdomar och insikter som Erika tagit med sig från upplevelsen av en företagsresa som många drömmer om men få lyckas skapa. Inspirationen, den hittar hon i brorsan och i mamma som sedan några år tillbaka tyvärr inte längre finns i livet.
— Rickard litar på att folk gör sitt och vågar göra fel. Han gör inte alltid saker perfekt men han gör det och tänker ”vad kan gå fel?!” och det inspirerar. Han inspirerade mig som storebror långt innan vi hamnade i det här sammanhanget. Och mamma finns alltid med. Från henne har jag fått med mig så mycket om hur man ska vara som människa och med andra människor, avslutar Erika.