
”Det går så fort att man knappt hinner agera”
Ett av Malungs största exportföretag är CCM Hockey, vars lager finns i Albacken. Logistikchef Martin Pålsson säger att de utländska tarifferna från USA och Kina har påverkat dem – samt att det fortfarande finns en otrygghet i hur det kommer se ut framöver.
— Det är förändrade förutsättningar hela tiden. Men man får anpassa sig från dag till dag, säger han.
På CCM:s lager i Malung (tidigare Jofa) är de enorma lagerhyllorna fulla med lådor. Härifrån exporteras samtliga företagets produkter från Sverige, från hockeyklubbor till hjälmar.
Men den senaste tiden har varit bekymmersam. Martin Pålsson, Logistics Manager Europe på CCM Hockey, säger att företaget ständigt får tänka till vad gäller exportfrågan.
Han ger en generell bild av hur de hanterat läget.
— Framförallt är det vårt Nordamerikanska bolag som påverkas mest av höjda tariffer för produkter producerade i Kina. Där har tullkriget mellan USA och Kina såklart påverkat kostnadsmässigt både för företaget och slutkonsument. Men såklart påverkar det även oss i Europa men inte i samma utsträckning. Samtidigt är ovissheten stor för vad som kommer och det är svårt att sia om framtiden.

Även efter den 90 dagar långa pausen kommer det gå att ställa sig frågande till vad som händer härnäst, menar han.
— Ingen vet. Nu hotade Donald Trump med att höja tullarna ytterligare mot Europa. Det går så fort att man knappt hinner agera innan förutsättningarna har ändrats på nytt.
Trots att USA utlyst en paus i förhandlingarna kring handeln, går det inte att veta när de återupptas. Då kan läget förvärras ytterligare för CCM:s del.
— Man vet inte vad som kommer hända sedan och man måste hela tiden följa med i utvecklingen. En oro kanske man inte känner, då detta är saker man får agera mot konstant, utifrån ett logistikperspektiv.
De senaste åren har det varit mycket att hantera i och med coronapandemin, stopp i Seuzkanalen och huthirebellernas attacker – som gjort att båtar nu får segla runt Afrika för att komma till Europa. Och tulltarifferna kommer även de påverka världens logistikflöden. Men man får anpassa sig från dag till dag.
Övergripande märker Martin Pålsson att företag väljer bort länder med höga tariffer.
I det avseendet är Kina ett praktexempel.
— Generellt försöker fler företag göra sig mindre beroende av framför allt Kina. Man vill sprida riskerna snarare än att ha alla leverantörer i Kina. Då finns det ganska många länder att samarbeta med.

Dock blir frågan än mer komplex när materialet till produkterna kommer från just Kina.
— Även om man har en fabrik i Vietnam som gör en t-shirt, kan det vara att de importerar tyget från Kina. Att komma undan den typen av fördelning är jättesvårt.
Han avslutar:
— Hade man vetat att det kommer se ut så här i tio år, hade man nog tagit fler strategiska och långsiktiga beslut.