Siljan News logo
Annons
Näringslivsutvecklare Johan Åberg. Arkivfoto: Christoffer Landgren.

Därför hålls näringslivet tillbaka: ”Vågar inte satsa”

Näringslivskontoret i Mora arbetar ständigt med att stärka näringslivet och företagsklimatet. Detta är en förutsättning för bättre kompetensförsörjning och större inflyttning. Dock vållar lågkonjunkturen problem för många företag.

— Även om räntorna rör sig nedåt, vilket skulle kunna få företagen att ”gasa”, så är det oroligt i omvärlden. Man vågar inte satsa framåt, säger Johan Åberg.

På Mora kommuns kontor för näringslivsfrågor finns flera olika fokusområden. Kompetensförsörjning, landsbygdsutveckling, nätverk, mötesplatser, handel och besöksnäring är några av dem.

Kontoret leds av tre näringslivsutvecklare: Karin Eriksson, Kerstin Lingqvist och Johan Åberg. Dessa tre arbetar mycket med att skapa så goda förutsättningar som möjligt inom respektive område och de konstaterar att mycket fungerar.

— Speciellt med Mora är att det finns flera olika nätverk att vara med i. Utöver företagarföreningar så har vi Regionstad Mora, Mora köpstad och Moragruppen inom industrin. Det går att jämföra med exempelvis Orsa, där endast en företagarförening blivit dominerande, säger Karin Eriksson.

Annons
Mora kommuns näringsliv står inför utmaningar – i synnerhet med tanke på den demografiska frågan. Arkivfoto: Christoffer Landgren.

Relevanta frågor tas upp vid varje träff och syftar till att skapa en ännu bättre dialog mellan företag och kommunen. Samtidigt kan det vara viktigt att jämföra sig med andra kommuners näringsliv, av flera anledningar.

— Vi vill ha ett kvitto på det man jobbar med varje dag. Näringslivet ska bli så bra som det bara kan bli och detta blir en måttstock.

Vad gäller större evenemang så finns det goda exempel i kommunen. Vasaloppet är ett praktexempel.

I övrigt gör föreningslivet vad de kan. Alltifrån Mora IK till Kais Mora jobbar med att bidra till besöksnäringen.

— Ibland kan man tycka att det är lite stiltje i kommunen. Föreningslivet är däremot stort, konstaterar Johan Åberg.

En ort av Moras storlek skulle dock kunna ha ännu mer liv och rörelse – men det beror helt på vad det gäller.

— Om någon har ett initiativ att starta upp så vill vi gärna vara med och sondera. Sedan kan det nog aldrig bli för mycket. Med det sagt så måste man ha rätt bild av hur efterfrågan ser ut.

Lågkonjunkturen är en stor del i att företag har svårt att satsa och på så vis få näringslivet att blomstra ytterligare. Trots att konjunkturen lättat en aning så finns fortsatt utmaningar för verksamheterna.

— Även om räntorna rör sig nedåt, vilket skulle kunna få företagen att ”gasa”, så är det oroligt i omvärlden. Man vågar inte satsa framåt. Många går snarare i väntans tider på att det ekonomiska läget ska förbättras. Detsamma gäller bostadsmarknaden.

Annons

Målet är att Mora kommun ska ha 22 000 invånare år 2030. Detta förblir dock ett mål och saker kan hända på vägen.

— Omständigheter gör att vi kanske inte är så många invånare just då. Vi är inte ensamma i Sverige om dessa utmaningar. Och att det hänger inte enbart på näringslivet.

En nyligen framtagen prognos av Region Dalarna visar trots allt på att Dalarna som region kommer minska med 6000 invånare fram till 2035.

— Den procentuella minskningen är ungefär lika stor i varje kommun, Mora inkluderat. I detta måste kommunen försöka göra olika insatser demografiskt. Vi vill få fler hit, liksom att få unga människor att stanna. Skolan är exempelvis en viktig del i det.

Demografi är direkt anslutet till kompetensförsörjning. Ju fler som bor i Mora, desto lättare blir det för företag att hitta arbetskraft.

Många väljer idag att bli egenföretagare. Detta kan drabba etablerade företag negativt, som går miste om arbetskraft.

Ändå finns det positiva bitar med entreprenörskap.

— Som en del av feriepraktiken presenterar vi alternativ till att bli anställd. Enmansföretag eller växande företag tror vi är jätteviktigt.

Till följd av att kommunen ordnar med saker som företagarträffar, effektiviseras också kommunikationen mellan näringslivskontoret och beslutsfattare. Så länge näringslivskontoret arbetar så, tror utvecklarna att Mora med tålamod kan öka sin attraktionskraft.

— Har man öronen mot rälsen och snappar upp det som sägs, använder man tiden och energin rätt. Då kan vi se till att näringslivet också får gehör hos politikerna.