Siljan News logo
Annons
Företaget Lambertsson invigde en ny stor depå i Mora under fredagen. Foto: Christoffer Landgren.

Byggföretaget invigde ny depå i Vattnäs: ”Ett försörjningsnav”

I sydöstra Vattnäs invigde en av Skandinaviens största tjänsteleverantörer av bygg- och industrilösningar en ny depå, under fredagen. Företaget Lambertssons senaste depå blir även den största i regionen och ska bidra med ett tiotal arbetstillfällen i Mora.

— Vi ser verkligen att behovet finns av vår typ av verksamhet, säger depåchef Mattias Mattsson.

Nationellt sett finns uthyraren och bygg- och industrileverantören Lambertsson på flera platser i norra Sverige. Inom region nord finns depåer ända upp till Gällivare och Kiruna.

Nu har en av de mest sydliga depåerna i regionen öppnat på Kungsvägen i Vattnäs, Mora.

Annons
John Cristoferson är regionchef för Lambertsons norra region. Foto: Christoffer Landgren.

I samband med fredagens invigning bjöds besökare på tipspromenad, kebab i bröd och givetvis en möjlighet att se de nya lokalerna.

Enligt företagets regionchef John Cristoferson betyder tillskottet av en ny depå mycket för Lambertssons utveckling.

— Det är ett steg i att göra vår region ytterligare komplett. Idag är vi rikstäckande och detta gör att vi växer ännu mer. Det här är en stor depå för att vara Lambertsson, men den ska vara en fullservice-depå och ett försörjningsnav för Gävle-Dala-regionen, konstaterar han.

Enligt honom är depån lite för rymlig på en ort av Moras storlek. Däremot finns ett behov av en central punkt med kompetens från företagets sydligaste instanser, från Gävle till Sundsvall.

Företaget Lambertsson levererar tjänster och hyr ut produkter till byggindustrin. I den nya depån finns även trafikanordningar (TA) och helhetslösningar inom tillfällig trafiksäkerhet. Foto: Christoffer Landgren.

Depån har varit på tals i ett par år. Först nu har den kommit på plats.

— Dalarna är en bra marknad. Det märks inte minst i de norra delarna, som Sälen och Idre. Även södra Dalarna går starkt. Men med denna kan vi utvecklas ännu mer.

Med den lågkonjunktur som varit ser John Cristoferson depån som en spännande men vågad satsning.

— Någonstans ser vi ljusningen i det här och vill kliva framåt.

Depåchef Mattias Mattsson menar att personalen som nu rekryteras till den nya depån ska hålla ”världsklass”. De ska bete sig proffsigt mot såväl kunden som kollegorna.

— Man ska vara lösningsorienterad och tar sig för här. Kamratskapet ska vara bra. Vi har likadana maskiner som andra företag i branschen, men det finns saker i personalens bemötande som skiljer oss åt från andra företag.

Utgångspunkten är ett tiotal tjänster. Däremot utesluter inte Mattias Mattsson att personalgruppen kan komma att utökas inom en snar framtid och därmed ge fler arbetstillfällen.

— I grund och botten vet vi att affären är bra. Marknaden finns, som vi också bearbetar. Helst skulle vi vilja ha hundra här. Allteftersom man hyr ut maskiner kommer de behöva servas. Till slut hinner inte den lilla verkstaden med – från reparation till övrig service. Då tillsätter vi mer personal.

Han tillägger:

— Att anställa mer folk är det bästa som finns.

Annons
Lambertssons depåchef Mattias Mattsson uttrycket en stor optimism för byggbranschen i Mora och anser att deras nya depå kommer väl till pass. Foto: Christoffer Landgren.

Att företaget haft en positiv utveckling, trots en dyster samhällsekonomi, beror på satsningarna som gjorts på att förbättra Moras infrastruktur.

— Man har gjort en del satsningar i offentlig sektor och anläggningar. VA-nät har byggts ut, liksom LSS-boenden, simhallen och skolor. Utöver det tillkommer byggarbeten av den gröna omställningen.

Bostadsbyggandet säger han har halkat efter. Då gäller det för Lambertsson och andra leverantörer att hitta alternativ.

— Men nu är det på uppsving och vi ser verkligen att behovet finns av vår typ av verksamhet.

När så mycket fungerar gäller det ändå att vara ödmjuk inför att förändringar sker. Mattias Mattsson är medveten om detta.

— Även om man vill ha alla affärer så får man skynda långsamt. Vi får inte ”kuta ihjäl oss”. Kunder och personal måste bli väl omhändertagna. Det handlar inte bara om att hyra ut en maskin. Du ska ta hand om kunden hela loppet igenom, säger han.