Siljan News logo
Annons
”The Tank”. Foto OFC.

20 år av fiske i Orsa – bassängen ”The Tank” lockar kunder

Orsa Fiskecenter firade i våras 20-årsjubileum med över tusen besökare. Butiken har vuxit stadigt sedan starten och erbjuder i dag allt från webbutik till en egen testbassäng för beten.

I år är det 20 år sedan Orsa Fiskecenter slog upp portarna. Sedan starten har butiken vuxit till en av landets större aktörer inom fiske- och friluftsutrustning.

Butiken rymmer omkring 18 000 artiklar och lockar både lokala kunder och besökare från andra delar av landet. I maj firades 20-årsjubileet med mellan 1 500 och 2 000 besökare på plats.

— Vi hade en enorm försäljning den dagen. Vi hade 20 procent rabatt på hela sortimentet och omsatte totalt en miljon i butiken och på webben, berättar Morgan Frid som är verksamhetschef och varit med och byggt upp verksamheten i butiken, och fortsätter.

— Vår styrka är vårt breda sortiment och kunskap om fiske. Personalen på Orsa Fiskecenter är alla fiskare med olika fiskeintressen. Det gör att kunderna kan få specifik hjälp oavsett vad man vill fiska. Samtidigt handlar det inte enbart om fiskeprylar, vi har all utrustning som behövs för en lyckad dag i naturen, oavsett vilka förutsättningar naturen bjuder på.

Annons
Morgan Frid är verksamhetschef på OFC. Foto. Näringslivskontoret Orsa

Samtidigt har man sedan 2009 haft sin webbutik som en del av verksamheten. Något som också växt i takt med butiken.

— Webbutiken står nog för cirka 40 procent av vår omsättning. Lite av vår utmaning är att vi har samma priser i både butik och på internet. Så vi har konkurrens från webbutiker som inte har lokalkostnader utan bara säljer på internet. Något vi tittar på nu är att skapa ett varumärke och ta fram egna produkter. Då skiljer vi oss från konkurrenter och kan få bättre marginaler, berättar Morgan.

Det man tittar på är egen import och samtidigt på möjligheten att starta upp egen tillverkning under varumärket OFCG.

En annan sak som väcker nyfikenhet i butiken är det som kallas ”The Tank”. En stor vattenpool på cirka 5 kubikmeter, där kunder kan testa alla beten för att se hur de rör sig. Samtidigt används den av personalen och då inte bara för att testa beten utan även övriga produkter.

— ”The Tank” är mycket populär, även på vintern. Då bygger vi upp en ställning med ett hål i. Då kan man testa pilkar och se hur det rör sig inför att fiska på isar. Samtidigt är vi nog ledande i Sverige när det kommer till vinterfiske, berättar Morgan och ler.

Annons
Besök från Sportfiskarna som visar hur man pimplar och hur pilken rör sig, på en av tjejkvällarna. Foto OFC.

Man vill även bredda kundbasen och få mer tjejer att börja fiska.

— Vi har sedan några år tjejkvällar för att öka deras intresse för fiske. Vid den senaste kvällen ökade vi med 30 procent och det var 130 tjejer som kom till butiken. Något som är populärt är när vi bjuder in aktiva tjejer från branschen, som får visa hur de fiskar, avslutar Morgan.