Siljan News logo
Annons
Martin Erkenborn Vd för Leksand Sommarland och Leksand Resort. Foto: Linda Axelsson.

147 000 gäster – Tredje bästa året i Leksand Sommarlands historia

Restaurangen Bäverhyddan på Leksands Sommarland har varit med sedan starten för fyrtio år sedan och i år serverades hela tjugoentusen tacoportioner där, vilket är en rejäl ökning ifrån föregående år. Vd Martin Erkenborn summerar nöjt sommarsäsongen.

Annons

I år har gästantalet på nöjesparkparken ökat med trettiosju procent och går hand i hand med tacoserveringen. På näringslivskontoret i Leksand vittnar man om att Leksands Handel samt hotellen överlag har haft en riktigt bra sommar. 

— Tredje bästa året i Sommarlandets historia, hela 147 000 gäster vilket känns jättekul, säger Martin Erkenborn och berättar vidare att även gästnätterna på Leksand Resort har stigit och man gläds extra mycket åt att man haft högre beläggning i juni och augusti på tider som ligger utanför högsäsongen. Han berättar att antalet gästnätter ökat från 27 600 gästnätter förra året till 30 700 gästnätter i år.

— Vår investering på 20 miljoner kronor till femton nya stugor i leksandsbyn blev ett lyckokast och har inte kannibaliserat på andra boendetyper utan bara inneburit att fler kunnat bo på Leksand Resort.

Annons

Känns som ett rekordsommar, något annat du kan berätta?

— Ja, en dag i juli hade vi 6500 besökare, vilket tangerar rekordet för åtta år sen, men vi gjorde det två gånger i år, ler han.  

Erkenborn förklarar att inför den här säsongen har man kopplat ihop datasystemen i campingkoncernen First Camp och på det sättet enkelt kunnat erbjuda Leksands Sommarland till gäster på deras boendeanläggningar i hela Dalarna.

Hur märkte ni av det?

— Det gav oss ett par tusen extra gäster, vilket gladde oss. Men det är bara början och vi tror att det finns potential i många typer av samarbeten. Tillsammans vill vi kunna erbjuda Dalarna som helhet till regionens alla sommargäster. 

Inför den här sommarsäsongen har Leksand Resort mycket mer strategiskt delat ut information om Leksands Handel och restaurangliv till sina gäster direkt när de checkar in på anläggningen. 

— Det är ett sätt att höja helhetsupplevelsen för våra gäster, men också ett sätt att stärka oss i Leksand som besöksdestination. Det är otroligt viktigt att jobba ännu mer tillsammans som ett resmål för alla våra gemensamma gäster och säkerställa att de får se och njuta av vår bygd och att de spenderar sin semesterkassa här i Leksand. Detta för att det stärka lokala näringslivet och våra jobb som finns här.

Annons
Ziplinen på Leksand Sommarland. Foto: Linda Axelsson.

Även på kommunens näringslivskontor vittnar man om en riktigt bra sommar för Leksands Handel samt besöksnäringen.  

— Vi har pratat med olika aktörer om sommaren och på bagerifabriken på  Leksands Knäckebröd hade man drygt 350 000 besökare förra sommarsäsongen och i år ökade besökssiffran med hela tio procent. Vi har också hört att det har gått bra för många av restaurangerna, på thairestaurangen Wanpen´s har man haft en supersommar och Siljans konditori och restaurang likaså. Leksandshandeln har över lag har haft en bra sommar, berättar näringslivschefen på Leksands kommun, Tobias Mårtensson och kollegan Martina Stenvall tillägger:

— Dessutom har vi fått rapporter från hotellen i Tällberg om att man haft bra beläggning hela sommaren. Vi i Leksand är lyckligt lottade som både har en stark sommar- och vintersäsong.  

— Till Leksand Resort och Sommarland har det kommit något fler norrmän och i år var det även fler turister ifrån Danmark som hittat så långt norrut, det har nog en del att göra med att den svenska kronan är svag, men vi är såklart glada och hoppas att de talar gott om oss och lockar hit andra, säger Martin Erkenborn. 

Vad är din favoritattraktion på Sommarland?

— Ziplinen är min favorit. Sedan kan ju vi som jobbar här nyttja parken efter att gästerna gått hem och då passar jag gärna på att köra gokart. Fast mest gillar jag nog att stå  i entrén och hälsa välkomna eller tacka gästerna för dagen. Jag är stolt att tillsammans med mina medarbetare få familjer till att skapa semesterminnen tillsammans.

Annons

Vad händer framöver?

— Nu ser vi fram emot hockeysäsongen och välkomnar alla hitresande. Dessutom så smyglanserar vi ett nytt koncept för grupper med femkamp på Sommarland, middag och konferens på Tegera Arena samt boende i våra strandvillor på Resorten. Det är ett koncept som ska byggas upp över sikt, men den första konferensgruppen kommer från Stockholm redan nu i veckan.