Siljan News logo
Annons
Ruben Krouwel, VD Gustafs Scandinavia. Foto: Veronica Rigtorp.

110 år efter start – Gustafs Scandinavia överraskade vinnare

De har ökat omsättningen från 80 miljoner 140 miljoner på bara några år.

— Vi har skapat en positiv cirkel.

Det säger Ruben Krouwel, VD för det prisvinnande företaget Gustafs Scandinavia. Under torsdagens Stjärngala vann de priset Årets Varumärke i Dalarna med motiveringen:

Genom ett traditionsrikt hantverk och design i absoluta framkant, tillsammans med ett genuint hållbarhetstänk, har man satt Gustafs på kartan. Målmedvetet har bolaget byggt upp ett kännetecken som ger en känsla av kvalité och kreativitet hos en målgrupp i både när och fjärran.”

Men trots de senaste årets framgångar kom priset som en överraskning för Ruben Krouwel.

Kände ni er säkra på vinsten?

— Absolut inte. Vi var ju nominerade i kategorin Årets Exportföretag också och vi trodde att vi hade större chans att vinna det. Vi stod mot ett tufft motstånd där alla har starka varumärken.

Lyko, Sacci och Dalhalla var också nominerade i kategorin Årets Varumärke – tre företag med väldigt kända företag. Det gjorde att Ruben Krouwel trodde att priset skulle landa någon annanstans – men det skulle visa sig att Gustafs gedigna arbete med att bygga ett starkt varumärke faktiskt lett till stora resultat. Kvittot på det fick de på Stjärngalan.

— Det syns inte vilket jobb vi lagt ned, men jag vet att vi gjort ett fantastiskt stort arbete. Det som märks, som hemsidan till exempel, är bara toppen av ett isberg, berättar han.

Annons
Ett stort team från Gustafs var på plats och tog emot priset. Foto: Thomas Agneteg

Om du ändå försöka berätta kort vilket arbete ni lagt ner?

— Du måste förstå din målgrupp. Det är så olika vad man värderar, vad man faller för. Det är också viktigt att få veta vad kunderna tycker om Gustafs Scandinavia. Vad är bra och vad är dåligt? Vi har fått extern hjälp men vi har också gjort mycket ”in house”. Bra storytelling, det är en pusselbit.

Med omfattande undersökningar och ett större marknadsföringsteam än vad som är vanligt – 4 personer på ett företag med 55 anställda – så har de lyckats bygga varumärket starkt. Men det är inte bara marknadsföring som gör att företaget lyckas växa även i tuffa tider. En del av framgången beror givetvis också på kvaliteten.

Om du skulle berätta kort, vad är det för produkt ni tillverkar?

— Vi gör beklädnader i trä för väggar och tak. Vi tillverkar efter beställning, ofta från en arkitekt. Vi arbetar med brandsäkra material och företaget har grön stämpel. Och vi är experter på det vi gör.

När många andra företag har svårt att få budgeten att gå ihop har Gustafs Scandinavia kunnat öka omsättningen och till och med tackat nej till kunder tack vare ny försäljningsstrategi. Sedan företagets födelse för 110 år sedan har resan varit lång och krokig. Idag skeppas Gustafs träindredning och träpaneler till kunder både inom Sverige och långt utanför.

— Det här känns som en kröning, säger Ruben Krouwel.

Annons
Plenisalen i riksdagen. Foto: Gustafs Scandinavia.

Hur kommer det sig att ni lyckas öka omsättningen mitt under lågkonjunktur?

— Nja, vi känner av det nu också. Det har varit tufft inom byggbranschen och det har bromsat in oss nu. Men vi hade goda marginaler innan och har kunnat göra viktiga investeringar. Så vi är starkare än våra konkurrenter.

Eftersom priset Årets Exportföretag delades ut innan så hann gänget från Gustafs hinna känna av besvikelsen. Det gick nämligen istället till Pressmaster från Älvdalen.

Blev du besviken när ni inte vann i den andra kategorin?

— Ja, den första halvan av motiveringen lät som att den passade in på oss. Så när vi inte fick det tänkte vi att det inte skulle bli något pris. Så det var extra roligt när vi sedan vann.

Hur ska ni fira nu då?

— Det gjorde vi igår.

När kom du hem igår kväll efter galan?

— Inte så sent. Vid tolvtiden var jag hemma. Idag [fredag, reds. anm.] jobbar jag hemma. Det var välplanerat, säger VDn med glädje.