Siljan News logo
Annons
19-årige Elias Summermatter och 21-årige Dennis Zetterman arbetar med olika saker, men samarbetar i det bolag som Dennis i huvudsak driver. Foto: Christoffer Landgren.

Unga företagarnas samarbete blev lyckat — nu har de uppfyllt sina drömmar

2022 registrerade 21-årige Dennis Zetterman sin enskilda firma (numera aktiebolag) Reachit Marketing. Några år senare hakade gymnasieeleven Elias Summermatter, 19, på och grundade Webrise Marketing i Dennis bolag. 

Genom ett samarbete sinsemellan har de två drivna unga Moraföretagarna uppfyllt sina drömmar. 

19-årige Elias Summermatter, med schweizisk och dansk bakgrund, har bott på Sollerön nästan hela livet. Dennis Zetterman, 21, är uppvuxen i Mora och bor nu i Uppsala.

Annons
Elias Summermatter har skolats till att bli en skicklig digital strateg och arbetar nu med sin firma Webrise Marketing. Foto: Christoffer Landgren.

För två år sedan grundade Dennis Reachit Marketing samtidigt som han studerade på Ekonomiprogrammet. Reachit Marketing arbetar med alltifrån strategiska lösningar online till webbsidor.

— Företaget jag driver på heltid är en digital marknadsföringsbyrå jag startade under gymnasiet när jag var 19. Min briljanta affärsidé var att skapa Facebook-annonser, sedan fick jag se hur det skulle gå, säger han.

Dennis valde att prioritera studentresor och fester när han närmade sig slutet på skoltiden. Men det grundläggande drivet fanns ändå kvar, något han aldrig släppt.

— Verksamheten låg lite på is fram till hösten 2022. Därefter gjorde jag ett ”ryck” för att se hur det skulle gå. I maj eller juni året därpå gick jag över till att arbeta på heltid med Reachit Marketing. Då tillkom fler tjänster och jag började bygga upp ett team. I december förra året blev det ett aktiebolag.

I samband med uppstarten av aktiebolaget hittade Dennis 19-årige Elias Summermatter.

— Teamet har växt ganska rejält. Alla som jobbar i konsultfirman Reachit Marketing har egna företag, där de jobbar mot sina egna kunder vid sidan av. Elias är en digital strateg som är duktig på det han gör. Han arbetar till största del med annonsering.

Liksom för Dennis hittade Elias sitt stora intresse när han gick på gymnasiet, några år efter sin kollega. I våras tog han studenten.

Med sin blick för varandras talang kom de båda i kontakt med varandra september 2023, i syfte att hitta ett gemensamt sätt att utvecklas på. Dennis ville lära Elias om marknadsföring.

— Redan när jag gick den naturvetenskapliga linjen visste jag att det Dennis gör var vad jag också ville göra. Jag är väldigt tacksam för att han upptäckte mig, säger Elias Summermatter.

Konsekvensen blev att han så småningom grundade sitt företag Webrise Marketing, som blev en del av Dennis bolag. Elias företag arbetar med samma sak, men kompetensen ser annorlunda ut med tanke på att de två företagarna har olika bakgrund.

— I september startade jag min byrå. Jag vill hjälpa företag att nå ut online. Genom annonser ska jag göra det lättare för företag att sälja, eller hitta ”leads” (potentiell kund) från sociala kanaler.

Annons

Samarbetet de två företagarna sinsemellan har fallit i god jord.

— Det som sticker ut inom digital strategi är flexibiliteten. Vi jobbar med så många olika kunder. Minsta budgeten vi arbetar med idag är 2000 kronor i månaden. Den största budgeten är omkring 300 000. Alltså jobbar vi med väldigt olika storlekar inom bolaget, konstaterar Dennis.

Elias har sett samarbetet som väldigt värdefullt, på fler plan än så.

— Dennis blev lite av en mentor för mig. Han lärde mig mycket om det strategiska, så att jag blev något av en ”strategi-Nisse”. På så sätt kunde han senare fokusera på sin firma.

Med tiden kan det bli så att lärlingen Elias blir mer skicklig på digital strategi än sin ”lärare”.

— Man är ju lite orolig för det, säger Dennis Zetterman med ett skratt.

Unga företagarnas samarbete blev lyckat — nu har de uppfyllt sina drömmar - Siljan News