Siljan News logo
Annons
Coacher minglade med unga företagare på Mora gymnasium denna tisdag. Foto: Christoffer Landgren.

UF-företagare fick god hjälp i Idénästet: ”Man märker att de verkligen anstränger sig”

Unga företagare på Mora gymnasiums ekonomiprogram presenterade sina företagsidéer inför en rad olika coacher på tisdagsmorgonen och förmiddagen. Detta var en del av Ung Företagsamhets initiativ ”Sveriges största idénäste” – där sammanlagt 300 UF-företag i hela Dalarna träffar 100 idécoacher som vill hjälpa dem vidare med företagandet.

— Det gick bra och de var snälla. De kom med bra frågor, vilket var skönt, säger Elsa Hellberg efter presentationen av hennes och kamraternas UF-företag.

Som så ofta är på Mora gymnasium, var det ett myller av elever och lärare som rörde sig vid kafeterian denna tisdag. Men just denna förmiddag var det kanske lite mer aktivitet – åtminstone av en annan sort – vid några av borden. För där satt några elever och arbetade extra flitigt.

— Vi har det som kallas ”idénästet”, där eleverna som driver UF-företag på skolan får träffa coacher från näringslivet. Coacherna kan vara andra företagare eller liknande. Inför dem får eleverna presentera sina idéer. Sedan får coacherna kolla den idén med dem, ge feedback och fråga hur de exempelvis ska nå ut till målgruppen, säger UF-läraren tillika UF-koordinatorn Åsa Yngvesson, som handlett eleverna på Ekonomiprogrammet tillsammans med psykologiläraren Emelie Magnusson.

Tanken är att utveckla idéerna så att de blir så bra som möjligt. Än så länge är arbetet i ett tidigt skede, men UF-företagen ska ha möjlighet att bli mer framgångsrika.

— De är bara i idéstadiet, men vi vill att fortsättningen blir så bra som möjligt, säger Åsa Yngvesson.

Annons
Åsa Yngvesson har stöttat ekonomieleverna under arbetet med företagen. Foto: Christoffer Landgren.

Projektet med respektive UF-företag är det slutgiltiga obligatoriska projektarbetet ekonomieleverna gör, i årskurs tre.

— Eleverna startade upp i augusti. Många har gjort marknadsundersökningar, andra har redan haft sin första försäljning. De är i lite olika skeden beroende på vad de har för idé.

Just denna tisdag var det bara ekonomielever som diskuterade de företagsidéer som de arbetat med under ett halvår. Meningen är ändå att elever på Byggprogrammet, El- och energiprogrammet, Restaurangprogrammet samt de som haft UF-företagende som individuellt val, ska presentera sina idéer under andra dagar.

Ekonomieleverna har haft en gedigen utbildning under sina tre år, med alltifrån företagsekonomi till juridik. Några elever var ändå nervösa inför den presentation som snart skulle hållas inför coacherna; medan andra hade redan gjort presentationen. De allra flesta av dessa var nöjda med den feedback de fått av coacherna.

— Det gick bra och de var snälla. De kom med bra frågor, vilket var skönt, säger eleven Elsa Hellberg, som är en av de som driver UF-företaget Happy Hours.

Hennes – och några av klasskamraternas – företag riktar in sig på att ordna aktiviteter för barn. Exempel på detta är ett Halloween-party, som sker i gymnasiets idrottshall den 28:e oktober.

— Vi riktar in oss till barn i och omkring Mora. Syftet är att främja psykisk, fysisk och social hälsa. Vi ser att fler och fler sitter hemma. Efter Halloween-partyt kommer vi fortsätta med en rad olika aktiviteter; som lekkvällar eller aktivitetsdagar.

Halloween-disco var en del av den företagsidé som Elsa Hellberg haft tillsammans med sina kamrater. Foto: Christoffer Landgren.

Ett annat företag som satt vid ett bord längre bort, ”Fokus Z”, har idén om att få företag i deras egen generation att nå ut till fler.

— Vårt UF-företag ska hjälpa andra som strävar efter att bli mer attraktiva för generation Z. Idén har vi inte utvecklat helt än, men vi tänker att det vore bra med föreläsningar eller workshops, säger Hilda Salander.

Hon menar att unga företagare måste ha en bra kompass för att lyckas och att bidraget deras UF-företag ger kan bli till stor nytta.

— Vi har sett behovet från många företag har svårt att orientera sig gällande den här generationen, eftersom den är så otroligt komplicerad. Men vi tre som sitter här är alla generation Z och vi vet vilka behov vi har.

Framöver vill de presentera företaget på Moras företagsfrukost.

— Nu är det viktigt att paketera idén och rikta in oss på vad företag är intresserade av att höra. Vi ska försöka att vara med på någon företagsfrukost. Annars blir det svårt att komma i kontakt med andra företag.

Annons
Ett av företagen, ”Fokus Z”, arbetar för att stötta företagare i just generation Z. Loggan som visas är under bearbetning. Foto: Christoffer Landgren.

Ett tredje företag heter ”Teatime UF”. Företagarna vill med denna idé sälja smaksatt svart te.

— Detta te smaksätter vi med bär, frukter och örter som annars hade slängts av matvarubutiker eller restauranger, säger Kaiza Zakrisson.

”Good-will-tanken” präglade samtliga företagsidéer och för just ”Teatime UF” fanns det ytterligare en social dimension.

— För var 20:e sålda påse kommer vi åka ut till ett äldreboende i centrala Mora för att bjuda på te, spela musik, spela sällskapsspel eller bara prata. Det gör vi för att minska ensamheten hos de som bor där.

Förslagen de fick från coacherna var användbara. Nu överväger de att använda sig av tipsen.

— Till exempel ville de att vi skulle namnge tesorterna efter äldreboendena; typ ”Tallbacken”, ”Saxviken” eller ”Emmagården”.

Detta ska de även kunna paketera, menar företagskollegan Agnes Henegård.

— Vi skulle kunna köpa in extra silar och muggar till teerna. Kunde vi sälja det i paket vore det ännu bättre, säger hon.

Kaiza Zakrisson och Agnes Henegård driver företaget ”Teatime UF”. Foto: Christoffer Landgren.

De åtta coacherna var alla imponerade av elevernas driftighet i de olika UF-företagen. Coacherna som var på plats arbetade som alltifrån tillväxtkonsulter, kommunanställda, revisorer, aktörer inom näringslivet och rådgivare, till konsulter inom försörjningsfrågor.

En av ”drakarna” (coacherna) var Ellinor Forslund, som själv driver företagsidén Forslund Performance.

— Jag var drake förra året och det är alltid kul att se hur drivna de är. Min input har varit några kreativa idéer kring hur de bör tänka i det tidigaste skedet. Och just idag har det varit spännande med många intressanta idéer; några som man märker att de verkligen anstränger sig för att utveckla, säger Ellinor Forslund.

Annons
Dessa coacher hjälpte eleverna med tips och råd. Foto: Christoffer Landgren.
Caroline Bergqvist och Henrik Ljungberg Aspia var två av coacherna som stöttade eleverna i ”idénästet”. Foto: Christoffer Landgren.
Kristian Lidin och Johan Åberg var ytterligare två coacher på Mora gymnasium under tisdagen. Foto: Christoffer Landgren.