Siljan News logo
Annons
Lotta Spade är kommunikationsstrateg på Mora kommun och har designat Livsguiden. Foto: Christoffer Landgren.

Så hjälper kommunens guide Moraborna: ”Ska vara överskådlig”

Förra veckan lanserades Livsguiden i Mora. Detta är en sammanställning av nödvändig fakta för olika samhällsgrupper, med exempelvis nummer till instanser inom kommun eller region.

— Om det arbetet vi lagt ned på Livsguiden kan hjälpa någon att må bättre, är det värt all möda, säger Lotta Spade, kommunikationsstrateg på Mora kommun.

”Livsguiden: Tips om vart du kan vända dig när du behöver råd och stöd” heter det nya häftet som sammanställts av Mora kommun. Det ska vara till hjälp för samtliga medborgare i kommunen, oavsett bakgrund eller fas i livet.

— Den är uppdelad i var man befinner sig. Till exempel finns den till för äldre eller unga. Under de kategorierna finns även information om man mår dåligt i en relation eller har förlorat någon nära. Man får även information om man har svårt med sin ekonomi. Alltså gäller den saker som kan vara påfrestande både fysiskt och mentalt, säger Mora kommuns kommunikationsstrateg Lotta Spade.

Annons
Livsguiden finns i begränsad upplaga när det gäller häften, men går att hitta digitalt på kommunens hemsida. Här håller Lotta Spade i några av de fysiska exemplaren. Foto: Christoffer Landgren.

Själva utformningen av Livsguiden har tagit ungefär ett år. Tanken har hela tiden varit att skapa en struktur som underlättar att komma fram till olika distanser. Därigenom är den viktig i arbetet att motverka psykisk ohälsa.

— Man ska hitta aktuella kontaktuppgifter och göra broschyren så relevant som möjligt. Dessutom ska den vara överskådlig. Man ska lätt kunna hitta det man behöver och veta vad som händer när man ringer någonstans. Sådana små trösklar gör kanske att man inte vågar.

Guiden finns att hitta på Mora kommuns hemsida samt i begränsad fysisk upplaga. Kommunen försöker se till att så många som möjligt kan ta del av den.

— Om det arbetet vi lagt ned på Livsguiden kan hjälpa någon att må bättre, är det värt all möda.

Några Morabor fick ett exemplar tidigt. De fick ge sin syn på vad som såg bra ut och vad som kan förbättras.

— Responsen var över lag positiv, men vi ville också få konstruktiva synpunkter. En svårighet som belysts har varit att telefontiderna kanske inte alltid stämmer. Och det har varit ett problem när telefontiderna ändras, fastän man vågat ta steget att ringa.

Annons

En annan idé var att texten borde vara på ett annat språk, för nyanlända från ett annat land.

— Det hade varit bra att få den översatt. Det blir något vi tar med oss när vi utvecklar guiden vidare.

Tanken är annars att låta Livsguiden se ut som den gör – så länge den förmedlar den mest väsentliga informationen till samhällsmedborgarna.

— Förhoppningsvis finns den snart i varje hem. Dessutom tänker vi att den ska kunna leva som en långsiktig produkt; även om den såklart kan behöva uppdateras successivt, säger Lotta Spade.