Siljan News logo
Annons
Omid Azimi arbetar med att hjälpa folk vid Mora biblioteks ”digitala torg”. Foto: Christoffer Landgren.

Omid guidar äldre rätt i den digitala världen

Varje sommar sedan några år tillbaka arbetar Omid Azimi på Mora biblioteks ”digitala torg” och ger stöttning till de som behöver det. I uppdraget hjälper han bland annat äldre att hantera diverse bankärenden.

— Min roll är att vägleda dem, snarare än att göra hela jobbet åt dem, säger han.

När Mora kommun valde att satsa ännu mer på inkludering genom projektet Hållbara Mora, skapades en plattform för personer i behov av hjälp i det digitala. Sedan projektets start 2020 arbetar Omid Azimi med denna service på Mora bibliotek.

— Projektet heter ”digital delaktighet” och syftar till att integrera våra invånare i den digitala världen. De ska kunna komma i gång med e-tjänster så att de blir självgående, säger han.

Annons
Uppgifterna varierar, men Omid har koll på det digitala och kan assistera där det behövs. Foto: Christoffer Landgren.

För Omid var det självklart att komma in på den här banan direkt efter studenten.

— Jag har alltid varit teknikintresserad och har tyckt att det man får ska man ge tillbaka. I skolan lärde jag mig jättemycket. Man kände till slut att det var dags att bidra med det man själv lärt sig.

I samma anda vill han skapa större självsäkerhet hos de som kommer till honom. Han strävar efter att de som får hjälp inom kort klarar av att lösa de digitala uppgifterna själva.

Så varje torsdag kan de som vill droppa in och ställa frågor till honom.

— Min roll är att vägleda dem, snarare än att göra hela jobbet åt dem. Meningen är att de ska lära sig och bli bekväma nog att göra det på egen hand. Skapar jag en trygg miljö för dem – där de samtidigt vågar testa – har jag lyckats.

Särskilt för många äldre i samhället har steget varit stort från att använda knapptelefoner till att använda smartphones. Omid vill betona att det kan ta tid att vänja sig vid en sådan omställning.

— Det sker inte på en gång, utan de får återkomma då de tränat på vissa moment. När de kommer tillbaka har de ofta fler frågor och ett driv att öka sina kunskaper ytterligare.

Målgruppen med den äldre befolkningen är störst, vid sidan av nyanlända. Och frågorna varierar ständigt.

— Vanligast är att folk ska klara av enstaka bankärenden, betala fakturor, ordna med kontoutdrag och använda BankID på ett säkert sätt. Men många är rädda när de använder just BankID och det förstår jag.

Omid menar att det gäller att vara försiktig – fast att det med rätt digitala kunskaper blir lättare att hantera situationer då okända personer blir påträngande.

— I dagens samhälle finns massvis med bedragare. Folk drabbas hela tiden och jag möter de som inte ens vågar logga in på 1177, på grund av detta. Men jag hjälper till så gott det går att bli säker på nätet.

Andra som kommer till ”digitala torget” vill ha hjälp med att kunna läsa mejl på en annan enhet än datorn. Detta kan komma väl till hands då många är på resande fot – men att boka resor kan vara en procedur i sig.

— En del reser sommartid och då finns det inte alltid en resebyrå där de kan köpa biljetter. Jag hjälper dem gärna med bokningar, liksom att hitta tidtabeller, online.

Annons

Han menar att det är en demokratifråga att kunna hantera dessa grundläggande verktyg, som gemene man nästan inte kan klara sig utan.

— Varje invånare ska kunna ha tillgång till den service som finns. Ta till exempel ”kollektivtrafik”: bara själva ordet antyder att man ska ha möjlighet att åka tillsammans. Men det blir omöjligt om man inte ens kan betala på nätet, med exempelvis kort. Man måste alltså vara ”up to date”.

Liksom för de som får hjälp på bibliotekets ”digitala torg” har arbetet varit användbart även för Omid.

Som nyutbildad dator- och teknikingenjör börjar han snart en ny tjänst på Handelsbanken i Stockholm – där han drar nytta av att vara service minded.

— Jag har sett vad som behövs i samhället – och med perspektiv på vad som fattas i den digitala världen får jag lättare att möta personer i mitt nya jobb, säger Omid Azimi.