
Ny mätning av Moras luftkvalitet planeras – efter EU-kraven
Luftkvaliteten i Mora är sämre än vad den ska vara. I varje fall är kommunen en av närmare 200 kommuner som inte uppfyller EU:s nya direktiv, baserad på SMHI:s rapport, men Mora kommun har själva inte gjort en aktuell mätning.
— Vår senaste mätning gjordes ju innan genomfarten byggdes, vilket gör att det behövs en ny, säger Mora kommuns hållbarhetsstrateg Maria Carlsson.
EU:s nya luftkvalitetsdirektiv antogs för två månader sedan. Enligt dem ska gränsvärdet för bland annat partikeldamm sänkas med 15 mikrogram per kubikmeter, från 25 till 10, från år 2030. Dessutom sker en ändring avseende nivåerna för kväveoxid, från 40 mikrogram per kubikmeter till 20, samma år.
SMHI:s analys visar att Mora en av 162 svenska kommuner som inte lever upp till de krav som ställs. Kommunens hållbarhetsstrateg Maria Carlsson understryker att ingen mår bra av för dålig luft och att EU:s nya direktiv givetvis ska följas.
— Vi tar allvarligt på EU:s rapport. Sedan är direktiven relativt nya och de har ännu inte antagits i Sverige; något jag tror att de kommer. Om det är dålig luft i kommunen påverkar det samtliga som bor här – liksom de som är på besök, säger hon.

Luftkvaliteten har delvis påverkats av arbetet med genomfartsleden. Den senaste mätningen kommunen gjorde var 2017, alltså innan genomfarten omdanades i samband med Genomfart Mora.
Därför kan SMHI:s rapport vara aningens missvisande, men inte nödvändigtvis helt felaktiga, förklarar Maria Carlsson. Då kommunen är med i Dalarnas Luftvårdsförbund görs årligen nya analyser av Moras luftvärden.
— Vi har ögonen på dessa analyser och har då sett att vissa värden ligger på en gränsnivå.
Hon tillägger att en faktisk mätning varit planerad redan innan EU-direktiven kom. Hur mätningen ser ut eller när den påbörjas kan hon däremot inte svara på.
— Vi har ingen tidsplan på när den ska göras. Vår senaste mätning gjordes ju innan genomfarten byggdes, vilket gör att det behövs en ny. Då får vi se om bygget verkligen har påverkat.
Mätningen kommer behöva pågå över ett helt år, för att kunna fastställa när och var föroreningarna är som värst.
— Beroende på vilken tid på året det är finns olika många partiklar och utsläpp i luften.
Orsakerna till de skadliga partiklarna är många. Hållbarhetsstrategen nämner några saker förvaltningen vill ska ske.
— Vi vill minska biltrafiken – samt ha färre stillastående bilar. På så vis minskar vi utsläppen.
Teknik- och servicenämndens ordförande Johan Lithén (KD) förklarar vad han ser som de största miljöbovarna.
— Mycket är kopplat till det som kommer utifrån. Annars är det mest riksväg som frågan berör; såsom E45 och väg 70. Därför behöver vi ha en god dialog med Trafikverket, säger han.
Åtgärder som att ta bort trafikljus menar han har bidragit till ett annat trafikflöde och därmed renare luft.
I övrigt nämner Johan Lithén (KD) cykelstrategin – fler cykelleder – samt högre krontäckning (fler träd som absorberar partiklar) som önskvärda insatser.
Fast just eftersom mycket av föroreningarna kommer utifrån, blir det mer än bara Mora kommuns ansvar att förbättra luftkvaliteten.
— Kommunen är en kugge i det här. Sedan har vi den regionala, nationella och internationella aktörerna. De måste också jobba för att sänka luftföroreningarna.