
Nämndsledamöter om skolåtgärderna: ”Ingen ny fråga”
Ledamöter i Moras för- och grundskolenämnd förklarade under fredagen varför de agerat som de gjort i den nyuppkomna skoldebatten – gällande sammanslagning av skolor, nedläggning av förskolor och därmed omplacering av barn inom skolverksamheten. Samtidigt beklagar nämnden att viss information inte tidigare nått ut till allmänheten.
— Lite olyckligt är att folk tror besluten ”hastats fram”. Så är det inte. Och folk tror att eleverna ska mötas av en stängd förskola efter sommarlovet. Det är också helt fel, säger för- och grundskolenämndens ordförande Pär-Johan Jönsson (C).
Turbulens har rått inom kommunens för- och grundskoleförvaltning respektive för- och grundskolenämnden de senaste veckorna.
Den 4:e juni gav förvaltningen förslaget att slå samman Vika skola med Sollerö skola, liksom att slå samman Venjans skola med Färnäs skola.
Därtill föreslår förvaltningen att årskurserna 5–6 från Venjans skola flyttas till Morkarlby skola.
— I samband med det kom det reaktioner. Det var väntat. Och det är klart det blir en omställning. Förändringarna som görs är stora och påverkar våra medborgare. Det skapar såklart en hel del oro och osäkerhet, när det är saker som kan påverka vardagen, säger Pär-Johan Jönsson (C), ordförande i för- och grundskolenämnden.
Bakgrunden är som bekant besparingar inom förvaltningen, samt att säkra en god pedagogisk utbildning. Förändringarna sker även för att i stort även få kommunens budget i balans.
— Det här är ingen ny fråga i kommunen. Den har diskuterats fram och tillbaka, om skolornas vara eller icke vara. Redan 2016 gjordes det en större utredning kring Moras skolstruktur. Skolinspektionen lyfte detta 2024. Där var byskolorna med. Man kunde då visa tydligt på att kommunen har lite för stort antal skolenheter, för den struktur som finns i övrigt.
En stor anledning är att statistiken över den demografiska utvecklingen uppvisat en lågt antal nya medborgare i kommunen de senaste åren. Ju färre familjer som bosätter sig (på sikt de barn som föds) i Mora, desto färre skolenheter behövs.
Han förklarar att detta vållat problem för förvaltningen, som behövt hitta vägar att organisera skolverksamheten på ett bra sätt.
— Har man ett visst antal resurser – lärare och annan pedagogisk personal – blir det en större utmaning är att fördela ut dem på två enheter, med ett lågt antal barn på varje enhet. Det skiljer sig från om man sätter all personal på en enhet.

Flera förslag har tagits fram inom förvaltningen och förflyttningen av elever från den ena skolan till den andra är alltså ett av dem. I fallen med Vika skola, Sollerö skola, Färnäs skola och Nusnäs skola innebär det en enhetlig snarare än organisatorisk förändring.
— Vi kan påminna oss om att förslaget från förvaltningen är att flytta elever från Vika skola till Sollerö skola. Skolorna har samma rektor och organisationen är likadan på ett sätt – fast med olika enheter. Samma gäller Nusnäs och Färnäs.
Dessa skolor som berörs är av mindre storlek än andra skolor. Därför anser för- och grundskoleförvaltningen att förändringen går att genomföra.
— Skolorna är våra minsta skolenheter. Samtidigt har de större renoveringsbehov. Ska man fortsätta rusta dem kommer det kosta en del framöver, säger Pär-Johan Jönsson (C).
Busstransporterna blir det heller ingen större förändring i. Det påstår Per Ericson (M), nämndens vice ordförande.
— De som idag åker denna sträcka från Vika till Sollerön, utgår från Vika skola. Vice versa är det från Nusnäs. De får åka med sina syskon ändå, säger han.
Pär-Johan Jönsson (C) tillägger:
— Redan idag åker de barn som går i klass 4 till 6 i Vika till Färnäs och Sollerön. Det är därför bussarna finns. Men vi behöver givetvis se över hur skolskjutsen ska gå till framöver.
Nämndsledamot Johan Lithén (KD) påpekar att nämnden syftar till att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barnen.
— De utredningar som gjorts trycker på likvärdigheten. Alla barn i Mora kommun har rätt till en likvärdig skolgång. Det viktigaste är barnens trygghet, som tillsammans med likvärdigheten hamnar i första rum, säger han.
Läget som råder i dagsläget gynnar dock varken barnen eller kommunens ekonomi, menar nämndsordföranden, som understryker att förändringar behöver ske.
Han upplyser dessutom om att nämnden inte gavs uppdraget att titta på frågan den 21:a maj. Det skedde betydligt tidigare.
— Utredningar har som sagt gjorts under en lång tid – bland annat gällande lokalernas ändamålsenlighet.
Förslaget ska stärka skolverksamheten på sikt. Dock är han medveten om synen på att det ”gått för fort”.
— Lite olyckligt är att folk tror besluten ”hastats fram”. Så är det inte. Och folk tror att eleverna ska mötas av en stängd förskola efter sommarlovet. Det är också helt fel. Att göra så vore ett jättedåligt sätt att hantera saken på.
Han uttrycker en förståelse för hur vårdnadshavare på exempelvis Bullerbyns förskola och Gruddbackens förskola bemött det faktum att verksamheterna läggs ned, samt Klockarvägens förskola kan komma att avvecklas successivt under hösten.
— Man kan tycka det är konstigt att avveckla en förskola som är populär. Men vi behöver tänka strategiskt och göra det faktabaserat utifrån det underlag vi har. Ska man välja någonstans där man måste dra ned på platser, så är det de små förskolorna som påverkas.

Trots att vårdnadshavare och personal inte tycks ha fått del av informationen om nedläggning i ett tidigare skede, har planerna funnits inom för- och grundskoleförvaltningen en längre tid.
— I förvaltningen har diskussionen pågått. Om den har kommunicerats utanför därefter, ligger utanför vår kännedom. Man utgår ifrån att detta skulle blivit tydligt, säger Per Ericson (M).
För att lugna stormen lite meddelar Pär-Johan Jönsson (C) att inget definitivt beslut kommer tas i nämnden. Snarare tas detta på ett framtida kommunfullmäktigesammanträde – förutsatt att nämnden beviljar förslaget när den sammanträder på onsdag.
— Det ska fram en plan och det ska ske på ett tryggt sätt. Men det är svårt att se någon annan lösning än denna, baserat på de underlag som finns, säger han.