Siljan News logo
Annons
Bit för bit utformas rullskidbanan på Hemus. Än så länge ser det mest ut så här, men snart syns ett annat resultat. Foto: Christoffer Landgren.

Knepig utformning av backar när rullskidbanan byggs

Arbetet med rullskidbanan på Hemus fortsätter och många väntar på att få använda den nya sträckningen. Men än så länge dröjer det innan den invigs, delvis till följd av utmaningar i utformningen av backarna.

— Det ska finnas partier för rena nybörjare som står på rullskidor för första gången, men även kunna vara utvecklande för dem som åker på elitnivå, säger kommunens projektledare Frederic Gard.

Hemus är ett välbesökt område dit många söker sig dagligen. Utöver att fungera som område för avslappning och rekreation så håller Mora Biathlonklubb till här.

Önskemålet från deras sida (och flera andras) har varit att den nya rullskidbanan ska möta de krav som ställts av bland annat Svenska skidskytteförbundet, som grund för riksintag via gymnasiet. Detta har varit en motivation för kommunen. Efter noggrann projektering började banan byggas strax innan sommaren.

Annons
Mora Biathlonklubb samt Mora gymnasium är i störst behov av en ny rullskidbana på Hemus. Foto: Christoffer Landgren.

Utöver själva rullskidbanan arbetar kommunen med att installera ett nytt snösystem, vilket är en annan del av projektet. Det tas i bruk inför kommande vintersäsong.

Arbetet med hela anläggningen kommer pågå fram till nästa sommar. Slutbesiktning sker den 30:e juni 2026.

— Asfaltbanan ska vara uppbyggd med grus inför vintersäsongen 2025/2026. Det ska gå att lägga ut sparad snö och åka skidor på den nya sträckningen. För att vägkroppen ska få sätta sig och sedan justeras innan asfaltering så får det ligga över vinter och tjälperiod för att sedan utföra asfalteringen på försommaren 2026. Detta är i enlighet med den ursprungliga tidplanen, säger kommunens projektledare Frederic Gard.

Både större och mindre utmaningar har funnits – problem som framför allt gäller de ledningar som kopplas till anläggningen.

— Ett par av dem som kan nämnas är tillräcklig tillgång till vatten och elektricitet. Båda dessa har med det nya snösystemet att göra. Det tidigare snösystemet var uttjänt – dels vad det gäller vattentaget i Hemulån som inte kunde leverera tillräcklig mängd, samt problem med sand som satt igen filtren. Man kommer nu få ett snösystem med större kapacitet att tillverka snö under kortare tid då vintrarna tenderar att bli mildare.

Vattentillförseln kommer ske genom ett nytt vattentag i Österdalälven och en matarledning till Hemus, i stället för att som tidigare ta vatten från Hemulån.

Effektbehovet går att lösa genom att öka det befintliga abonnemanget. På sikt har de övervägt att komplettera med ännu en transformator på området.

Gällande asfaltbanan så har det varit tufft att hitta en ”lagom” nivå, anpassad för såväl elit som motionärer.

— Det ska finnas partier för rena nybörjare som står på rullskidor för första gången, men även kunna vara utvecklande för dem som åker på elitnivå. Vi bedömer att det har lyckats väl, då man nära stadion har det mesta av den lättare åkningen och längre bort de svårare partierna. Det kommer att vara möjligt att i korsningar välja en enklare eller svårare bandel när man är ute och tränar.

Kostnaden för projektet med asfaltbanan och snösystemet har reglerats i den kommunplan som beslutades av Moras kommunfullmäktige tidigare i år. Båda delar drivs parallellt, där den totala budgeten uppgår till sammanlagt 60 miljoner kronor.

— Hittills är 12,7 miljoner kronor nedlagt och det finns i dagsläget inget som pekar på att budgeten ska överskridas.

Annons
Frederic Gard, projektledare på Mora kommun. Arkivfoto: Christoffer Landgren.

Frederic Gard förklarar att åtgärderna på Hemus är välbehövliga. Han förklarar att den tidigare asfaltbanan var över 30 år gammal och att det hade växt in trädrötter på flera ställen, vilket gjort banan ojämn samt svår att åka på.

Dessutom har det varit på tok för stor lutning på vissa ställen.

— Någon av backarna var alltför brant redan från början så den har knappt använts.

Vid Vasaloppets sommarvecka passerades Hemus av tusentals cyklister och löpare. Dialogen mellan kommunen och Vasaloppet har fungerat, trots att svårigheter hade kunnat uppstå.

— God planering har gjort att det i princip inte har varit några extra åtgärder för att arrangemangen under sommarveckan ska kunna genomföras. Det har inte kommit några signaler från Vasaloppet att det inneburit någon olägenhet att passera genom arbetsområdet i Hemus.

Projektledaren tillägger att det ser lovande ut inför framtiden.

— Det finns även en bra dialog kring en framtida ny sträckning av Vasaloppets vinterevenemang förbi Hemus.