
Jonair kommer att flyga Sveg-Mora-Arlanda
För ett år sedan stod det klart att Mora får tillbaka trafikplikten. Nu är det klart att det blir Jonair som kommer att flyga sträckan Sveg-Mora-Arlanda och tillbaka med två turer varje vardag samt en tur söndagar.
— Trafiken kommer att inledas i slutet av oktober och det blir med en morgon- och en eftermiddagstur till Arlanda samt en tur på söndagar, berättar Michaela Karlsson, på Jonair. Det efter att Trafikverket tilldelat Jonair uppdraget att flyga Sveg-Mora-Arlanda.
Den 27 oktober löper nuvarande avtal ut och därefter kommer Mora-Siljan åter att få reguljär flygtrafik till Arlanda.

Jonair flyger idag Sveg-Arlanda med en Beechcraft Super king air B200 som enbart har plats för nio passagerare.
— Vi kommer att sätta in ett större plan på sträckan, en Beechcraft 1900 med plats för 19 passagerare, förklarar Michaela.
Beechcraft 1900C är ett flygplan från Beech Aircraft Corporation med två turbopropmotorer och tryckkabin.
Det innebär att även passagerarna från Sveg får ett större flygplan. Till Sveg kommer det också att gå en extra tur mitt på dagen på torsdagar.
Det planet har tidigare flugit sträckan Östersund-Umeå, men flyttas nu till sträckan Sveg-Mora-Arlanda.
— Vi kommer att skaffa ett nytt och lite mindre plan för sträckan Umeå-Östersund, förklarar Michaela.

— Det här är ett bra beslut med en inhemskt operatör med gott renommé och en flygplanstyp som är bra när det gäller lasthantering, säger Anders Mjöberg, som är flygplatschef på Mora-Siljan Airport.
— Nu får vi ett flygplan med samma kapacitet som de som flög tidigare och det ska räcka till en början, säger Anders, som hoppas kunna fylla planet på ett bra sätt.
Det avtal som gäller sträcker sig fram till oktober 2027.
Jonair Affärsflyg AB kommer under perioden oktober 2023–oktober 2027 att trafikera: Pajala–Luleå, Östersund–Umeå, Sveg–Mora–Arlanda och Torsby–Hagfors–Arlanda.
Bolagets flygflotta består i dagsläget av två King Air B200, Cessna Citation 560XL, Beechcraft 1900 C, King Air 200, Piper PA31-350 Cheiftain och Airbus EC120B. Ytterligare ett plan ska införskaffas för sträckan Östersund-Umeå.