
Gymnasiet söker AI-lärare – kombinerat med historia och religion
Mora gymnasium har sedan ett år tillbaka erbjudit en valbar kurs i AI. Nu söker skolan efter en ny lärartjänst, som kombinerar AI-kunskaper med undervisning i historia samt religion.
— De flesta som har sökt tjänsten har gjort det med hänvisning till kompetens inom religion och historia. Men de har uppenbarligen ett intresse för AI också, säger biträdande rektor Johan Ekstrand.
Inför förra läsåret introducerades en kurs i artificiell intelligens (AI) – alltså den informationsteknik som ska efterlikna människors förmåga att tänka. I årskurs två och tre kan eleverna ha en individuellt valbar kurs och där ingår AI som alternativ.
— AI-kursen ligger inom ramen för det valet. Kursen i sig är ganska ny i Sverige, den tillkom för bara ett par år sedan. När Skolverket valde att utforma en sådan kurs tyckte vi att det vore kul att pröva den. Nu har vi haft den i ett år, säger Johan Ekstrand, biträdande rektor på Mora gymnasium.

Skolan har försökt se till vad eleverna är intresserade av inom individuellt val. Där har kriminologi varit mest uppskattat, så pass att två kurser med 24 elever hållits parallellt.
Inför kommande läsår har AI lockat intresset av 14 till 16 elever.
— Kanske att dessa avspeglar samhället.
Nyligen annonserade skolan ut en kombinerad tjänst där just ämnet AI ingår, då den lärare som haft AI-kursen det senaste läsåret inte kommer kunna ha den till hösten.
Tjänsten är ett vikariat på tre till sex månader.
— Vi har en tjänst som religion- och historielärare ute. Men då AI-kursen var så populär, behöver någon ta den. Bäst var att kombinera den kursen med den nya tjänsten.
Johan Ekstrand säger att det är vanligt att ha kombinerade lärartjänster. Trots detta verkar just de traditionella undervisningsämnena ha lockat flest till att söka denna.
— De flesta som har sökt tjänsten har gjort det med hänvisning till kompetens inom religion och historia. Men de har uppenbarligen ett intresse för AI också. Och eftersom jag i sin tur inte har intervjuat några än, utan om en eller två veckor, behöver jag sätta mig in i vad det handlar om.

Till dess uppmanar han de som vill veta mer om tjänsten att undersöka kursplanen. I den står det beskrivet vad som förväntas av den framtida AI-läraren.
— De lärare som har hört av sig har blivit hänvisade till kursplanen. Där handlar det mer om att man – eftersom AI fortsatt är i sin linda trots att det är högaktuellt – känner till hur det fungerar i ett samhällsperspektiv. Men AI ger också ett ännu bredare perspektiv, då det inte är kopplat till ett specifikt ämne.
Han tillägger att artificiell intelligens kommer fortsätta utvecklas i en hög takt och att skolväsendet måste hänga med i den utvecklingen.
— Skolverket har visserligen tagit fram en kursplan som fungerar just nu, men jag tror den kan behöva revideras från år till år. Det händer nya saker inom AI hela tiden, säger Johan Ekstrand.
Fotnot: Tjänsten som lärare i religion, historia och AI går att söka fram till den 9:e juni.