Siljan News logo
Annons
Den nya gång- och cykelporten vid Kristinebergskullen. Fotomontage Trafikverket

Genomfart Mora: ”Bilder hjälper till att se ljuset i tunneln”

Det är stökigt i trafiken i Mora där genomfartsbygget nu pågår. Nu visar Trafikverket nya illustrationer om vad som är att vänta. Det med fotomontage av över hur genomarten på etapp ett kommer att bli när den är klar sommaren 2022.

— Vi hoppas att bilderna hjälper till att se ljuset i tunneln, säger Åsa Bergqvist, projektledare på Trafikverket.

Sedan NCC tog över projektet i höstas har det gått både fort och bra.

— Kylan har gjort att det inte gått att asfaltera, men vi hoppas på mildare väder så vi åtminstone kan göra de undre lagren, säger Åsa.

Skulle kylan bestå och arbetet med beläggningen skjuts upp så drabbas tidsplanen något.

Annons
Genomfart Mora med den stora rondellen vid Bilkompaniet och Circle K samt de nya parkeringsplatserna vid resecentrum. Bildmontage Trafikverket
Så här såg den blivande rondellen vid Bilkompaniet ut för en månad sedan. Foto Nisse Schmidt

— Tyvärr finns alltid den risken, men så här långt har det gått väldigt bra med NCC som kunnat bygga efter de handlingar som finns, säger Åsa.

Just avsaknaden av bygghandlingar var det som den tidigare entreprenören, spanska Torrescamara hävdade när de avbröt arbetet i somras.

Det som byggs just nu är delsträcka ett mellan Noretbron och cirkulationsplatsen Vasagatan/Älvgatan. Där ska en ny gång- och cykelväg ska anslutas till Noretbron, en gång- och cykelport ska byggas vid Kristineberg samt två nya cirkulationsplatser, Broåkern och Resecentrum. Det pågår även ett omfattande arbete med långtidsparkeringen vid resecentrum, där det byggs för att möjliggöra nya laddningsstationer för elbilar. Dessutom påbörjas arbetet med att bygga ett till körfält i vardera riktningen mellan Noretbron och cirkulationsplats Stranden.

Genomfart Mora med resecentrum och Kristinebergskullen med den nya gång- och cykelporten. Fotomontage Trafikverket

Samtidigt pågår det ett intensivt arbete med att upphandla entreprenör för delsträcka två, sträckan mellan cirkulationsplatsen Vasagatan/Älvgatan och E45/Fridhemsgatan. Ambitionen är att en entreprenör ska finnas på plats och komma igång med arbetet under sommaren 2022.

— Vi granskar nu förfrågningsunderlaget och räknar med att kunna skicka ut det före jul, säger Åsa.

När det gäller etapp två och det uppdraget så blir det lite annorlunda än det ursprungliga genom att delar av etapp två redan är klara.

— När Mora kommun tog beslutet att tillåta omledning av trafiken under en längre tid  i samband med etapp två, så innebär det att vi kan hålla kostnaderna och jobba snabbare. Samtidigt blir säkerheten för entreprenören och trafikanterna bättre, säger Åsa.

Annons

När det gäller kostnaderna så kommer projektet att bli dyrare än vad som först upphandlades och likaså försenat efter turerna med Torescamara.

— Dels drar det ut på tiden, men samtidigt så har också kostnader för material ökat. Nu återstår det att se vad vi får in för anbud på etapp två, säger Åsa Bergqvist.

Hela genomfarten beräknas bli klar hösten 2024, ursprungligen skulle den vara klar 2022 och då till en prislapp av 185 miljoner.