
Flygplatsens belysning byts ut för bättre beredskap
I juli månad har fler sjukvårdstransporter än vanligt landat på Mora Siljan Flygplats. Dalaflygets vd Anders Mjöberg menar att det är viktigt flygplatsen används för just det här för det understryker vikten av att vara beredskapsflygplats.
— I år har vi bytt ut all ljusanläggning på och omkring landningsbanorna, säger vd:n.
Varje dag de senaste två veckorna har sjukvårdstransporter landat på Mora Siljan Flygplats. Att det är högtryck just nu ser Dalaflygets vd Anders Mjöberg som positivt, då det påvisar flygplatsens betydelse som beredskapsflygplats i händelse av olyckor eller kris.
— Vi har haft beredskapsuppdrag i flera år, som tecknats genom Trafikverket. Sammanlagt gäller detta 27 regionala flygplatser i Sverige. I samband med pandemin kom det här behovet upp – men det fanns redan innan ett basutbud av flygplatser med beredskap. Dessa behövde emellertid utökas, säger vd:n.

Flera mindre flygplatser fick så småningom beredskapsansvar, däribland Dalaflygets i Mora samt Falun–Borlänge.
— Till sakens natur låg att det skulle finnas en nära anslutning till ett akutsjukhus. Just därför har Malung-Sälen Airport inte denna beredskap. Gör man sig illa i Sälen så blir man hämtad av helikopter från Mora.
Hur många sjukvårdstransporter som landar på Dalaflygets landningsbanor varierar från säsong till säsong. Dock har det funnits ett stort behov av att nyttja dem denna månad.
— I snitt så är det 100 sjuktransporter som landar här per år och just i juli har vi haft ovanligt mycket. Det beror på att saker och ting händer som är svåra att prognosticera.
Dygnet runt har flygplatsen beredskap, alla årets dagar. Minst två i personalen arbetar på marken, i fält (brand på fält och brand i räddning) samt en tjänsteman i flygtornet. Det inbegriper samhällsviktigt flyg och det gäller såväl sjukvårdstransporter som brandflyg.
Exakt hur många samhällsviktiga plan som landat denna månad har han inga siffror på. Det han kan säga är att sommaren inte är den tid på året när flest landar här.
— Vi har vår absoluta tyngdpunkt i februari och mars, eller april, med folk som råkar ut för olika frakturer. Därefter tas de omhand av ortoped, en avdelning som är excellent här, men där man många gånger behöver transport hem.
Sjukvårdsflygen gäller inte helikoptrar. De är fristående, förklarar Anders Mjöberg, med betydligt fler larm per år.
— Snarare är det flyg för personer som ska långt härifrån. Ofta är det turister som ska vidare till Norge eller övriga Europa. Om man gör sig illa här så vill varje lands landsting ha hem sina patienter så snart som möjligt, för att undvika höga sjukvårdskostnader.
Vad gäller linjetrafiken på Mora Siljan Flygplats så är det just nu uppehåll på deras flyglinje till och från Arlanda, fram till den 9:e augusti. Att kunna ta emot många i beredskap passar med andra ord – eftersom det inte krockar med linjeflyget.
— Uppehållet är planerat i sex veckor, tillsammans med Jonair. Redan när trafiken inleddes fanns det med i avtalet. De två sakerna, beredskap och linjetrafiken, har inte med varandra att göra.

Såväl förra sommaren som denna sker ett större arbete med att förbättra flygplatsen. Förra året asfalterades landningsbanorna om.
Detta år sker ett annat arbete som ska underlätta i navigeringen och som regleras enligt Transportstyrelsens bestämmelser.
— I år har vi bytt ut all ljusanläggning på och omkring landningsbanorna, från bankantsljus till inflygningsljus till ILS (instrumentlandningssystem). Dessa fungerar som hjälpmedel för flygplan att landa i dålig sikt.
Ljusanläggningen som funnits tidigare har varit ”oskäligt gammal” menar Anders Mjöberg.
— Det är ett under att den fungerat så länge, sedan början på 1980-talet. Vi hade Sveriges äldsta ILS och nu är leverantören av den nya utrustningen intresserad av de gamla delarna för att ha på museum.
Belysningen på den nya anläggningen kommer generellt sett vara en uppgradering och kommer ha LED-belysning snarare än de tidigare halogenlamporna.
— Piloterna kommer däremot inte märka någon skillnad då funktionaliteten är densamma. För vår del kommer dock energiförbrukningen att bli mindre. Problem uppstår först under vintern, då de nya lamporna inte avger någon värme. Tidigare smälte snön bara man tände lamporna. Men vi får lära oss hur vi ska hantera den saken.
Sommartid behövs mindre ljusstyrka på lamporna, vilket ska vara en energisparande åtgärd.
— Man ska kunna reglera dem i steg från 0 till 100 procent. Om det är dålig sikt har man full effekt på dem, annars ändrar man för att inte riskera att bli bländad.

Slutbesiktning av den nya belysningen skedde under måndagseftermiddagen. Men i den bästa av världar hade Anders Mjöberg sett att underhållet av flygplatsen gjorts tidigare. Däremot har det kommunala aktiebolaget haft ett underskott sedan ungefär 40 år tillbaka, vilket påverkat investeringsbudgeten.
— Underhållet skulle gjorts i ett tidigare skede. Satsningen på den tidigare belysningen har däremot varit optimal, för den har fungerat ända in i det sista. Tack vare sådana saker kan vi fortsätta ha det beredskapsuppdrag vi har idag, liksom linjetrafiken.
