Siljan News logo
Annons
Här på Hindriksheden i Mora är det billigt att parkera, men är man inte uppmärksam så skickar Easypark ut en faktura som kan bli betydligt dyrare än själva parkeringsavgiften. Foto. Stefan Mattsson

Easypark har billig parkering och dyra fakturor

Att parkera på Hindriksheden kostar inte mycket. Det gör däremot fakturorna. En parkeringsavgift på 2,37 kronor blev i slutändan 27,37 kronor då företaget Easypark per automatik skickar ut en pappersfaktura och tar 25 kronor för den.

Företaget heter Easypark. Om det är för att det är lättförtjänta pengar gällande pappersfakturor, låter vi vara osagt. För den faktiska kostnaden för en annars billig parkeringsavgift, blev 11,5 gånger dyrare när det nästan 2,5 månad senare helt plötsligt dök upp en faktura med posten.

När undertecknad var ute på ett jobb på Hindriksheden i Mora den 11 november, så upplystes jag om att det nyligen hade blivit betalparkeringar vid bostadsområdet. Det för att få bukt på den okynnesparkering som tydligen varit där.

Man anmäler sig via sms till Easypark när man parkerar och skickar ett nytt sms när man åker därifrån. Sagt och gjort. En timme och elva minuters parkering kostade 2,37 kronor. Inga problem, inget att bråka om, det var en billig parkeringsavgift.

Annons
Här upplyser Easypark hur man ska gå till väga för att parkera hos företaget som har hand om parkeringarna bland annat på Hindriksheden i Mora. Foto. Stefan Mattsson

Men nästan 2,5 månad senare kommer en faktura från Easypark på 27,37 kronor, vilket är cirka 11,5 gånger dyrare än ursprungspriset.

— Men vi måste ta betalt för att vi skickar ut en faktura och det tar vi 25 kronor för, säger Benjamin på Easyparks kundtjänst som vi pratar med sent onsdag eftermiddag.

Men jag hävdar att jag inte beställt någon faktura.

— Men det finns en länk i sms-et där du kan begära att få en kostnadsfri faktura via e-post eller sms, förklarar Benjamin.

Men i dessa tider då det poängteras att vi hela tiden ska tänka på miljön, så är det väl dumt att skicka ut papper automatiskt. Det borde väl vara tvärtom, vill jag ha en pappersfaktura så då gör jag en aktiv handling och begär en?

— Jo, men nu har vi det här systemet och klickar man på länken så får du välja mellan e-post eller sms där fakturan är avgiftsfri, poängterar han.

Easypark finns nästan över hela Sverige. De använder sig inte av systemet med en vanlig automat där man betalar med kort genom att stoppa in kortet i automaten, utan här skickar man ett sms.

Det stod i ett svars-sms, när jag loggade ut, att det kostade 2,37 kronor för drygt en timme att parkera på Hindriksheden.

Men är man då inte uppmärksam och läser hela sms-et noggrant, då blir det betydligt dyrare; ”För att byta till kostnadsfri sms- eller e-post-faktura, logga in på hemsidan” och så följer en länk.

Jag kan väl knappast vara ensam om att bli överraskad när det kommer en pappersfaktura som jag inte ens begärt?

— Nej, det händer att folk missar den detaljen, svarar Benjamin ärligt.

På Easyparks faktura står det exakt datum och klockslag där jag parkerat. Det står också på baksidan av fakturan ”Svar på vanliga frågor”. Där finns bland annat frågan; ”Hur gör jag för att undvika fakturaavgiften?”

Annons
Så här står det på baksidan på den faktura som Easypark skickade ut. Parkeringsavgift 2,37 kronor samt avgift faktura 25 kronor.

Undertecknad hävdar att man i stället för att automatiskt skicka en pappersfaktura, ska ändra system och göra så att kunden får göra en aktiv handling om det är så att denne vill ha faktura på papper.

Det ska poängteras att Benjamin som vi pratat med hela tiden har en vänlig och förklarande ton.

— Så det var första gången du använde det här systemet, du missade att läsa att man ska trycka på länken för att få en avgiftsfri faktura. Men då gör vi så här, jag tar bort fakturaavgiften så behöver du bara betala in 2,37 kronor.

Men blir inte din chef arg då om du låter mig slippa fakturaavgiften?

— Nejdå, jag tror inte det, svarar Benjamin på sitt vänliga sätt.

All heder på det proffsiga bemötandet gällande kundservicen, men att skicka ut en pappersfaktura fastän man aktivt inte valt någon, där borde en ändring göras.

Så ni som parkerar hos Easypark, tryck på länken i sms-et för att undvika en onödig kostnad.

Annars kan det löna sig att ifrågasätta det hela, men det är bara onödig slöseri på tid, även fast det gick snabbt att komma fram till Easypark, ska poängteras och deras bemötande var femstjärnigt.

Så här står det i sms-et från Easypark.
En av parkeringarna på Hindriksheden i Mora där man ska betala till Easypark för att stå där. Men företaget använder sig inte av en vanlig automat utan en sms-tjänst. Foto. Stefan Mattsson