
Timmerhusrestaurering – en ny spännande kurs som väcker historien till liv
Mora folkhögskola har sedan augusti 2022 undervisat i den nya kusen ”Byggnadsvård-Timmerrestaurering.
Tillsammans med erfarna lärare och instruktörer inom byggnadsvård guidar kursledare Anders Krång de tio eleverna i konsten att bygga och restaurera timmerbyggnader och interiör.
I Sverige finns ett stort antal företag verksamma inom byggnadsvård, intresset för att bevara gamla byggnader är stort och fortsätter att växa.
— Under nittiotalet steg intresset för byggnadsvård och har sedan dess stadigt ökat, berättar Peter Svensson som driver MTP Bygg i Malung sedan 20 år tillbaka.
För att trygga tillväxten på en fortsatt kompetent yrkeskår anordnades under torsdagen en träff mellan ett antal byggföretag, lärare och elever i Mora folkhögskola.
— Det här är ett led i att knyta kontakter, erbjuda eleverna praktikplatser och skapa goda förutsättningar för god återväxt inom branschen, säger kursledare Anders Krång.
Med på träffen fanns också tillreste projektkoordinator inom byggnadsvård på Göteborgs universitet Henrik Larsson.

Henrik Larsson är förutom initiativtagare till flera byggvårdsutbildningar även drivande i Hantverkslaboratoriet och branschföreningen ”Byggnadsvårdsföretagen”.
— Föreningen verkar för att skapa nätverk mellan företag i branschen, att den här kursen har etablerat sig i Mora är väldigt bra för återväxten, då det är svårt att hitta folk med rätt byggnadsvårdskompetens i dagsläget, säger Henrik Larsson.
Eleverna på den nystartade kursen har redan hunnit förkovra sig i en rad olika byggnadsvårdtekniker och fått kunskaper om hur man på bästa sätt vårdar gamla nödvändiga verktyg.
Redan under hösten påbörjades ett projekt i Färnäs där 13 stycken träd fälldes med handkraft och sedan barkades för att läggas på tork innan timret skall användas för att byta ut utdömda delar av en gammal tröskloge från 1600-talet.
Timmerbyggnaden har förberetts genom att eleverna tillsammans har grävt ur under och runt stommen samt riktat upp de fyra hörnen, på så vis kan renoveringsarbetet återupptas sedan under februari månad.
Inne i skolans verkstad utövas mindre renoveringar och finsnickerier.

Hugo berättar hur han och familjen renoverar sin gamla gård i en Moraby. I ett av uthusen saknades ett innerfönster, Hugo bestämde sig för att kopiera den ursprungliga ytterkarmen och med guidning av kurslärarna tillverka ett nytt.
— När vi bröt upp golven i bostadshuset för att byta underliggande timmerstockar var de så ruttna att endast kärnan återstod. Kärnvirket sparades och användes i den nya karmen, berättar Hugo.

Ett annat spännande projekt har Håkan Vikström ägnat sig åt då en uråldrig dörr som suttit på en skvaltkvarn beslutades att räddas till eftervärlden.
Den ursprungliga dörren plockades ned för att sedan sättas upp inne i byggnaden i skydd från väder och vind. Håkan fick i uppgift att göra en identisk kopia som skall ersätta den gamla.
— När jag började detaljstudera inristade bomärken och årtal för att karva in i kopian så upptäcktes svaga spår efter ytterligare inristningar.
Det visade sig vara bilder av klocktorn och kyrkor som någon konstnärlig själ lagt ner tid på att rista in i dörren.
Håkan lyckades efter mycket arbete identifiera alla ristningar och återskapa hur de en gång sett ut för att sedan ge dem nytt liv i den nya kopian.

För eleverna väntar under våren en fem veckors praktikperiod hos någon redan etablerad byggnadsvårdsfirma, flera av dem fanns representerade under träffen på Mora Folkhögskola.
Peter Svensson från Malung driver MTP Bygg och har bara positivt att säga om sitt yrkesval.
— Att driva eget och arbeta med det jag gör är inte bara en försörjning, det är ett livsval.

— Det är en ynnest att själv kunna förfoga över sin egen tid, visst är det ett slitit yrke periodvis men jag skulle inte byta bort det mot något annat, säger en bestämd Peter.
— De byggnader vi omges av är resultatet av tusentals års arbete och erfarenheter som vuxit fram, det är vår tids plikt att dokumentera, bevara och föra kunskapen vidare, avslutar en av de hängivna eleverna.