
Bosse brinner för sina bussar – kör över 70 000 mil om året
Busschauffören Bosse Hermansson har sedan han började på Masexpressen haft mycket glädje i jobbet och han ser jul och nyår som en tid då mycket är gott – både för verksamheten och för de som åker med honom eller hans kollegor. Och även om det finns viss konkurrens med tågtrafiken tycker han att bussarna har en del fördelar i jämförelse.
— Det som talar för oss är att vi är säkra på att komma fram; samt att vi åtminstone till 90 procent är i tid, säger han.
Masexpressen är ett bussbolag vars bussar rullar i snitt 200 mil per dag, 1500 mil i veckan och över 6000 mil i månaden. Jul och nyår är högsäsong för verksamheten och såväl turister som boende i Dalarna kliver ombord i stor skala.
Bosse Hermansson är en av de chaufförer som varit med längst. Han har ofta ett leende på läpparna, under den yviga mustaschen. Att han ler beror på att han gillar det han gör. Sällan går en dag då han inte njuter av sitt jobb.

Även om det kanske inte var en barndomsdröm för honom att köra buss, har han hittat allt större glädje i det.
— Jag tog mitt busskort i lumpen för snart 40 år sedan. Tio år senare började jag på Siljan Buss. Därefter har jag varit runt på en del andra bolag, innan jag hamnade på Masexpressen 2015. Fyra år senare – i oktober 2019 – blev jag ansvarig för verksamheten, berättar Bosse.
När han kom till Masexpressen var de sju anställda som samsades om tre bussar. Efter pandemin blev de uppköpta av AB Bollnäs Buss.
Det ledde till att antalet anställda ökade till 15, liksom att det nu finns sju bussar i stället för tre. En annan sak som blivit viktigare att hålla fast vid är servicen.
— Vi lever på att resenärerna ska anställa oss. Detta är ett riktigt serviceyrke, som kräver en stor samarbetsvilja med de som åker där bak. Därför måste man kunna anpassa sig till gruppen som busschaufför.
Efter att ha varit busschaufför så lång tid är det nästan lönlöst att byta till något annat. Tanken har ändå funnits där.
— Man har tänkt att man borde göra något annat när man nu varit här i så många år. Men å andra sidan, detta är ju så fruktansvärt roligt.
Utöver att köra buss har Bosse också kört taxi.
— Taxi var också roligt på 1990-talet, för det var en tid då folk faktiskt åkte det. Idag ser det annorlunda ut – åtminstone här uppe. Jag tror inte den trenden kommer komma tillbaka. Som det ser ut kör man knappt någon taxi i norra Dalarna.
Nej, nu är det något annat än bilen som gäller. Livet som busschaufför är något Bosse Hermansson talar varmt om. Och han ställer gärna upp som välgörare i den rollen, för samhällsengagemang är något han brinner för.
— Jag tycker det är så många orättvisor i Sverige. Så när jag kan så försöker jag faktiskt ställa upp. Nu när Tomteland delat ut gratisbiljetter erbjöd jag att skjutsa barnfamiljer, eller större sällskap, gratis från Mora till Orsa. Det är vad jag kan erbjuda; för det är så många som har det tufft svårt idag.
Andra som kan ha det tufft (fast på ett annat sätt) är idrottslag. Förr i tiden blev det att Bosse körde Orsa IK:s lag till nästan varenda bortamatch.
— Att köra hockeylag tycker jag är väldigt kul, men nu har jag dragit ned lite på det eftersom Mats Lusth kör sitt lag. Det är såklart inget mig emot. Han är trots allt en jättemysig chaufför. Fast han kan prata ihjäl vem som helst, säger han och skrattar.
Arbetskamraterna är liksom resenärerna ett stort plus med att vara busschaufför. Men tillvaron är inte alltid en dans på rosor. När det kommer till konkurrens så finns det en del valmöjligheter utöver buss inom kollektivtrafiken.
Med det sagt, även om alternativen är många, så är det i huvudsak flyg och tåg som Masexpressen tävlar med.
— Tåget är den största utmanaren för busstrafiken. Och det är skönare att åka tåg, där det även finns servering. Det som talar för oss är att vi är säkra på att komma fram; samt att vi åtminstone till 90 procent är i tid och oftast billigare.
Drivmedel är en annan sak som är prövande för busschaufförerna. Detta beror på omställningen till ett mer miljövänligt val.
— Det vi inte kan konkurrera med, är bränslepriserna. Vi är ju fossilfria och kör på HVO (hydrerad vegetabilisk olja). Den kostar fem eller sex kronor mer än diesel. Som bolag måste vi ha ett miljöcertifikat – vilket egentligen inte är någon nackdel – men det leder till högre kostnader för oss precis som för kunden.

Under åren har många mer eller mindre stora kändisar åkt med Bosse. Detta har lett till oförglömliga minnen.
— En av de häftigaste upplevelserna var när jag fick skjutsa Orsakören till Dalhalla, tillsammans med Kalle Moraeus och Lisa Miskovsky. Då stod jag backstage när de sjöng Koppången. Det var sagolikt. En annan gång körde jag Earth, Wind and Fire från Dalhalla till deras hotell. De var också jättetrevliga. Utöver detta har jag kört kungen och Silvia från Tällberg till Mora. Det var för övrigt lite nervöst, då jag hade en Säpobuss som låg väldigt nära bakom mig. Man fick se till att bara köra på.
”En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör…”; ja han har fått fler hyllningssånger än så genom åren.
Bosse Hermansson lever efter mottot ”syns man inte, så finns man inte”. Men kanske att det återhållsamma sätt han har privat inte helt stämmer överens med det han har i jobbet. Det är precis så han vill ha det.
— Egentligen är jag väldigt tyst, timid och blyg – även om jag mest säger det själv. Men som chaufför måste man föra små dialoger med resenärerna och hålla dem underhållna. För i slutändan är roligast att kunna glädja dem, även om det är med det lilla, säger han.